ABN AMRO
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Kanaalstrategie

Digitalisering interne communicatie

Om de digitalisering zorgvuldig en goed te kunnen implementeren is het van belang dat de marketing- en communicatieafdeling innovatief is en sterk gericht op digitaliseren. Het is namelijk de taak van die afdeling om medewerkers mee te nemen in de transitie en ze aan ABN AMRO te verbinden. Dan ontstaan kansen dat ze allemaal ambassadeur van de bank worden. Een belangrijk aandachtspunt voor de afdeling Interne Communicatie is om de kansen en mogelijkheden die er voor medewerkers zijn zichtbaar te maken. De boodschap voor (potentiële) medewerkers is dat ABN AMRO een geweldige plek is waar je kan werken aan de toekomst. Daarvoor moet de langere termijn strategie van de bank worden vertaald in heldere, begrijpelijke en relevante interne communicatie. Onderdeel van de strategie is om ook de context van de ontwikkelingen buiten de bank te betrekken om duidelijk te maken hoe elke medewerker past in het grotere verhaal: een bank die duurzaam is en midden in de maatschappij staat.

Benchmark Marketing Communicatie

De afdeling Interne Communicatie is stap voor stap omgevormd. We zijn begonnen met een intern onderzoek naar onder meer de wensen en behoeften van het team en de interne klanten, de Business Lines. Daarnaast is onderzocht hoe andere grote merken omgingen met de marketing communicatie. De conclusie was dat er te versnipperd gewerkt werd. Er bestonden geen overall planning en ondersteunende systemen om de werkzaamheden te kunnen beheersen. Ook was er geen visie op content en kanalen. 

Uitwerken structuur afdeling én de content- en kanaalstrategie

Met behulp van verschillende werksessies met de teamleden is een nieuwe structuur van de afdeling uitgedacht. Daarnaast hebben we niet alleen de content- en kanaalstrategie ontwikkeld, maar ook de contentarchitectuur. 

Implementatie

De afdeling is na akkoord van de OR opnieuw ingericht. Alle geplaatste medewerkers zijn in-house en op maat gemaakte cursussen en opleidingen gaan volgen. De afdeling werd bruisend en innovatief. Drie teams - accountmanagement, planning & organisatie en content- en kanaalmanagement - zijn voor nieuwe kanalen aantrekkelijke content gaan ontwikkelen. Collega’s van de Business Lines kregen maatwerk aangeboden via allerlei sterke concepten zoals het ‘Finance Lab’, met onder andere creatieve video’s met lef waarin de moeilijke vaktermen van de financiële wereld werden uitgelegd, of een streaming video van de ‘Ontmoeting’ van een financieel specialist of MT-lid die in gesprek ging met medewerkers van de bank. Er werden ook Townhal-concepten georganiseerd waar de top van de bank de visie kon delen met de organisatie. Social media kregen een prominente plek binnen de integrale en samenhangende communicatie, bijvoorbeeld om een Townhall te duiden voor de start en te evalueren na afloop. Het door de teams uitgedachte en ontwikkelde personeelsblad Morgen won zelfs een Award.

Wil jij ook aan de slag met je content- en kanaalstrategie? En wil je de juiste specialisten op een innovatieve marketing- en communicatieafdeling?
Neem dan contact met ons op