Content- en kanaalstrategie
Voor de uitwerking van die visie heeft Data Direction samen met een vaste projectgroep van Alliander in deepdive-sessies een content- en kanaalstrategie gemaakt, inclusief publicatieschema en workflow voor contentcreatie en -beheer. De doelstelling van deze strategieën is de algehele mening over netwerkbedrijven positief in beweging te brengen. Alle in- en externe stakeholders weten wat de energietransitie voor hen én de maatschappij betekent én wat de bijdrage, rol, taak en positie van Alliander daarbinnen is.
Van onbekendheid naar duurzame verandering
Gedrag is niet in één keer te veranderen. Mensen moeten zeker 10 tot 20 keer blootgesteld worden aan een boodschap voordat die het gedrag beïnvloedt. Bovendien - en dat geldt zeker voor de energietransitie - kan het jaren duren voordat het gedrag daadwerkelijk verandert.
Het fundament van de content- en kanaalstrategie is dan ook gebaseerd op het duiden van de energietransitie met behulp van maatschappelijke thema’s. Deze zijn ingevuld vanuit het perspectief van de doelgroep en brengen de dialoog op gang. Ze ondersteunen de belofte van Alliander en voegen waarde toe aan de producten en diensten. De thema’s maken voor alle doelgroepen zichtbaar wat de bijdrage van Alliander is aan de energietransitie.
Door transparant en stapsgewijs op het kennisniveau van de doelgroep te communiceren over de uitdagingen en de voortgang van de energietransitie, bouwt Alliander aan vertrouwen en duurzame gedragsverandering.
Alliander staat niet alleen in deze enorme uitdaging. Door samen te werken met gemeenten en andere organisaties kan Aliander gezamenlijke initiatieven promoten die gedragsverandering stimuleren, zoals lokale duurzame energieprojecten gericht op een wijkgerichte aanpak.
Relevantie: tastbaar maken
Door allerlei activiteiten zoals webinars, workshops, content op specifieke platforms, tips, etc. wordt in de taal en op het kennisniveau van de doelgroep uitgelegd wat duurzame energieoplossingen en het efficiënt omgaan met energie nu precies inhouden.
Dialoog: shared context
Belangrijk is dat de noodzaak ook begrepen wordt door consumenten en ondernemers. Door in gesprek te gaan en dat gesprek levendig te houden ontstaat er een shared context.
Zichtbaar maken: mensen met ervaring
Mensen die de energietransitie al hebben doorgevoerd laten zien hoe ze dat gedaan hebben. Dit maakt de kans groter dat de doelgroep de boodschap accepteert en het gedrag kopieert.
Goed voorbeeld: duurzame innovaties
Alliander werkt samen aan innovaties met andere organisaties zoals slimme netwerken, warmtenetten, energieopslagoplossingen en het faciliteren van elektrisch rijden. Door te laten zien wat er allemaal ontwikkeld wordt, krijgt iedereen een duidelijk beeld van alle mogelijkheden en bovendien ook van de bijdrage van Alliander.
Effectief
De content- en kanaalstrategie van Alliander voor de energietransitie is effectief. Het verhoogt de bewustwording, stimuleert gedragsverandering, bouwt aan vertrouwen, beïnvloedt beleid, bevordert innovatie en heeft sociale impact.