ANP
Toegepaste expertise
Kanaalstrategie

Van nieuwsberichten voor de media naar een internet company voor alle markten

Eind jaren negentig was het ANP een klassiek persbureau. Vanuit allerlei nationale en internationale bronnen stroomde het nieuws via de satellieten binnen. Die stroom was de input voor een grote redactie, ingedeeld naar expertisegebieden (politiek, economie, etc.), om nieuwsberichten voor de media te schrijven. Die media waren met name de dagbladen die destijds eigenaar van het ANP waren. De ambitie van de toenmalige directeur van het ANP, Paul Tesselaar, was om het ANP te ontwikkelen tot een marktgericht knooppunt van nieuws en informatie, niet alleen voor de dagbladen, maar ook voor de zakelijke markt. Het idee was om zo minder afhankelijk te worden van de dagbladen, ook al zouden die het allerbelangrijkste klantsegment blijven.

Digitaal knooppunt

Om ook de zakelijke markt toegang te geven tot de nieuwsberichten heeft Data Direction het knooppunt uitgedacht -en de ontwikkeling begeleid-  waarlangs tal van bestaande en nieuwe diensten óók aan de zakelijke markt werden aangeboden. Dit kon via een abonnement dat per expertisegebied alle nieuwsberichten beschikbaar stelde. Daarnaast konden persberichten aan de media worden verstuurd. Organisaties konden de media monitoren om de eigen berichtgeving (of die van de concurrent of interessante marktsegmenten) te volgen. Het digitale knooppunt bevatte ook de nieuw ontwikkelde beeldbank. De grootste uitdaging daar was om de metadata volgens de internationale standaard toe te passen. Tegenwoordig is dat eenvoudig, maar begin 2000 was dit beslist een worsteling omdat de ICT-branche nog zo weinig ervaring had met contentarchitectuur.                    

ANP Business: van start gegaan 

Het ANP meende dat de ontwikkeling naar nieuwe markten sneller kon door versterking te zoeken. Na het voeren van gesprekken met allerlei organisaties, waaronder zelfs nog fysieke knipseldiensten, is uiteindelijk een organisatie overgenomen die al op de zakelijke markt opereerde. Toen zag ANP Business het levenslicht. 

Een stevig fundament

Wat toen is neergezet bij het ANP is een stevig digitaal fundament, dat verder is uitgebouwd tot het ANP van nu. Inmiddels heeft zelfs AI een plek gekregen binnen de ANP-organisatie.

Wil je met jouw bedrijf ook de transitie maken naar een digitaal knooppunt?
Neem dan contact met ons op