Optimaliseren en verbreden
De vraag aan Data Direction was om het bestaande aanbod te optimaliseren en te verbreden zodat het gebruik en de tevredenheid zouden verbeteren. Er is intensief samengewerkt met medewerkers van Antwoord voor Bedrijven en teamleden van andere projecten van het programma Antwoord@. Er is eerst een onderzoek gedaan naar de informatiebehoefte onder (potentiële) klanten. Ook is een analyse gemaakt naar het mogelijke aanbod. Welke (syndicatie)partijen waren er die mogelijk content/kennis aan Antwoord voor Bedrijven zouden kunnen leveren?
Op basis van de analyseresultaten is de contentarchitectuur (incl. metadata) en de content/kennisstrategie gezamenlijk uitgewerkt. Door het ontwikkelen van een syndicatiestrategie en een Service Level Agreement (SLA) voor de content konden syndicatiepartijen worden benaderd.
Zodat er na akkoord, afspraken werden gemaakt over bijvoorbeeld aan te leveren content in het juiste format, de herzieningsfrequentie, het taalgebruik, etc.
Op basis van de syndicatiestrategie is de technische ICT-structuur voor de syndicatiecontent en de eigen content gerealiseerd. Door deze manier van werken werd de kennisbank niet langer alleen door de redactie gevuld maar ook door externe partijen.
Eveneens is de user interface uitgewerkt en na toetsing onder gebruikers geïmplementeerd. Om het geheel effectief en efficiënt te laten functioneren zijn er hulpmiddelen (o.a. formats, tools, workflow) gemaakt voor de ontwikkeling en het beheer van de content.
Wegwijzer
Nu wijst Antwoord voor Bedrijven (geïntegreerd binnen de KvK) ondernemers de weg binnen de grote hoeveelheid informatie van/namens de overheid:
- de geldende wetten, regels, vergunningen en belastingen;
- een compleet en actueel overzicht van wetswijzigingen en subsidies, vergunningen en aanvraagprocedures;
- informatie over regels die specifiek voor een branche gelden;
- afwikkeling van procedures en formaliteiten, zoals het aanvragen en verkrijgen van vergunningen via dit elektronische kanaal.
Een jaar na lancering van de optimalisatie zijn de gebruikscijfers verdubbeld. Om dat zo te houden worden regelmatig gebruikersonderzoeken uitgevoerd met een actief ondernemerspanel en wordt in de gaten gehouden of het loket aansluit op de wensen van de gebruikers.