Enexis
Toegepaste expertise
Contactstrategie
Klantreizen

Van aansluitwaarde naar klantwaarde

Van oudsher hebben energiebedrijven uiteraard een sterke focus op techniek en aansluiting op de gas- en elektriciteitsnetten. De energietransitie en mede de daardoor snel groeiende vraag naar het afnemen en terugleveren van elektriciteit vergen veel van de stroomnetten. Die ontwikkelingen hebben consequenties voor klanten (particulieren en organisaties). Daarom wil Enexis zich meer gaan richten op de voorlichting aan en ondersteuning van klanten en daar is een andere benadering van de klant voor nodig.

Ontwikkelen & activeren van één geïntegreerde overall strategie

In samenwerking met een compact projectteam heeft Data Direction de roadmap naar een nieuwe medewerker- en klantcontactstrategie, content- en kanaalstrategie en opzet klantreizen opgeleverd.  Hieraan gekoppeld is de roadmap met de implementatiestappen en kostenindicatie voor de komende jaren. De volgende onderdelen maken deel uit van de roadmap:

  • Medewerker- en klantcontactstrategie met KPI’s en beloftes aan medewerkers en klanten om aan ieder klantcontact meetbare waarde toe te voegen door medewerkers met passie.
  • Contentstrategie inclusief segmentatie van alle klanten. Per segment is vastgesteld met welke ‘boodschap’ relevant en op maat in de klantbehoefte wordt voorzien. 
  • Kanaalstrategie die per doelgroepsegment is ingevuld met een sterke focus op digitaal waar kan en persoonlijk waar nodig. Het uitgangspunt is een hoge klantbeleving en een excellente service via elk kanaal. 
  • Uitgangspunten en randvoorwaarden voor de klantreizen en klantprocessen zijn vastgesteld. 
  • Schets van goed ingericht, gecoördineerd en integraal management van content en kanalen op basis van een Enexis-brede samenwerking en bijbehorende verbetercirkel. 

We hebben de concepten getoetst bij een groot aantal stakeholders en daar waar nodig bijgesteld. 

Vergroten van waarde voor de klant

Met dit resultaat kan de waarde voor de medewerkers en klanten worden vergroot. De aanpak is erop gericht om stap voor stap de doelstelling te realiseren.
Het gehele project “vergroten van de waarde voor de klant” staat in het teken van samenwerken. Alle afdelingen en teams met klantcontacten zijn betrokken in de uitwerking op basis van gelijkwaardigheid.

Wil je ook door harmonieuze samenwerking binnen je organisatie de waarde voor medewerkers en klanten vergroten?
Neem dan contact met ons op