Fontys
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Kanaalstrategie

Kennispartner, dat zijn ze allemaal

Vrijwel elke hogeschool profileert zich als de enige echte kennispartner in de eigen regio en vindt flexibel onderwijs, digitalisering, onderzoek, persoonlijk en maatwerk belangrijk. De dienst marketingcommunicatie van Fontys wil scherper en onderscheidener zijn en werkte samen met de communicatieafdelingen van alle 24 Fontys instituten en de andere diensten een geheel eigen positionering uit. Inclusief een visie op de content en kanalen.

Samen één en de juiste instrumenten

Data Direction is verzocht ondersteuning te bieden bij dit proces. Al snel werd vastgesteld dat, om straks echt succesvol te zijn, de individuele werkwijze omgevormd moet worden.  Door de decentrale inrichting van instituten en diensten is de marketing communicatie te gefragmenteerd, waardoor de communicatiedruk niet krachtig is om het merk Fontys stevig en onderscheidend neer te zetten. Naast het ontbreken van een gezamenlijke visie op de content en kanalen, missen de juiste content- en kanaalinstrumenten om efficiënt en effectief Fontysbreed te kunnen samenwerken. Wat echt wordt gemist is dat het niet mogelijk is om tijdens elke fase van de klantreis, aan alle doelgroepsegmenten, onderscheidend en persoonlijk maatwerk te kunnen bieden.

Visie om écht onderscheidend te zijn

Een team met alle noodzakelijke experts heeft de visie op de content en kanalen uitgewerkt. Daarnaast is vastgelegd hoe een agile marcom-samenwerkingsmodel Fontysbreed vorm zou kunnen krijgen. Alle betrokkenen zijn enthousiast over het samenwerkingsmodel en de visie op content en kanalen, vooral over de instrumenten die het werkplezier verhogen.

Marketingcommunicatie-innovatie

De experts hebben vastgesteld dat een aantal content- en kanaalinstrumenten en de software voor een aantal kanalen nog een stap verder gebracht moeten worden. Het bleek namelijk dat de beschikbare systemen (mede door de gefragmenteerde organisatiestructuur) versnipperd en niet allemaal anno 2024 waren. We hebben daarom extra ingezet op de mogelijkheden van de content- en kanaalinstrumenten.

Content Operation Platform (COP) waardoor elke marcom-specialist

  • efficiënt en effectief kan samenwerken;
  • alle contentformats (tekst, beeld, video en audio) makkelijk kan vinden, bewerken en distribueren. Niet alleen de eigen formats, maar ook die van alle collega’s;
  • de effecten van alle marketingcommunicatie-inspanningen kan monitoren en dus factbased kan verbeteren. 

Customer Value Management (CVM) instrumenten waardoor elke marcom-specialist

  • een volledig en goed gelabeld 360° klantbeeld heeft;
  • precies weet in welke fase van de klantreis een individu (student of onderzoek deelnemer) zich bevindt; 

Digitale portal om

  • AVG-proof persoonlijk maatwerk te bieden om te kunnen studeren, te onderzoeken, studenten te begeleiden en te werken. Waarbij relevant zijn voor elk individu in elke rol (medewerkers, studenten, alumni en onderzoek-opdrachtgevers, ketenpartners) een belangrijk aspect van de digitale portal is;
  • zeer frequent, volgens de KPI’s, te gebruiken; 
  • docenten te ondersteunen bij hun werkzaamheden: ze weten wat te doen in welke situatie en kunnen eenvoudig de gewenste contacten met studenten onderhouden. 

Met deze content- en kanaalinstrumenten wordt daadkrachtige marketing over de volle breedte mogelijk. Daarbij is essentieel dat Fontysbreed integraal kan worden samengewerkt. Deze rigoureuze en innovatieve stappen voorwaarts (stapje voor stapje) vragen veel van de organisatie en vereisen ook verantwoorde beslissingen over de investeringen die daarmee gepaard gaan. 

Gefundeerde businesscase 

Om antwoord te geven op de vraag “waarom doen wij dit eigenlijk” hebben we de bestaande en de gewenste situatie in een businesscase vastgelegd. Daarin is ook verwerkt dat de investering in kwalitatieve en financiële zin binnen een acceptabele periode terugverdiend kan worden. Om de implementatie stap voor stap te kunnen uitvoeren zijn van alle ideeën in de businesscase zeven losse deelprojecten gemaakt. Deze zeven deelprojecten kunnen in een logische ontwikkelvolgorde in de komende vijf jaar worden geïmplementeerd. Dat maakt de investering behapbaar, en de werkdruk kan bovendien evenredig worden verdeeld. De marketinginnovatie wordt zo stap voor stap doorgevoerd, terwijl de winkel gewoon open blijft. 

 'Fontys for Society', that's the way it is.

Wil jij ook innovatieve en effectieve marketing anno 2024 inzetten?
Neem dan contact met ons op