Makro legt de focus weer op een sterke discountformule en wil bovendien meer gaan doen met e-commerce. Daarvoor is een digitale transformatie nodig, waardoor onder meer de afdeling Marketing & Communicatie opnieuw moet worden ingericht. Dat betekent ook dat bestaande rollen en taken van medewerkers moeten worden bijgesteld.
Effectief inspelen op de e-commerce ontwikkelingen
Inrichting Marketing & Communicatie
Data Direction is aan de slag gegaan met het uitwerken van de inrichting van de afdeling Marketing & Communicatie met als speerpunten een afdeling die:
- kennis van zaken heeft;
- blijvend leert en ontwikkelt op het ritme van de markt en de (internationale) organisatie;
- effectief en efficiënt werkt;
- open en hecht samenwerkt met alle disciplines.
Structuur Marketing & Communicatie
Dit zijn de stappen die nodig waren voor de nieuwe inrichting van de afdeling Marketing & Communicatie:
- de bestaande situatie inventariseren;
- op basis van de ontwikkelingen de gewenste organisatievorm en bezetting schetsen;
- groeipad van de afdeling beschrijven om de digitale transitie en de komende ontwikkelingen te kunnen uitvoeren;
- de rollen en taken per team uitwerken;
- de profielen uitwerken.
Definiëren van het werkgebied van Marketing & Communicatie
Het inbedden van de activiteiten op het gebied van de e-commerce activiteiten raakt ook rollen en taken van andere afdelingen. Ook daar ontkomen onderdelen niet aan herijking. Dit moet met wederzijds respect plaatsvinden en voor echte samenwerking is een open mind van levensbelang. Daartoe is een samenwerkingsvorm opgesteld met het RACI-model als basis.
Resultaat
Makro heeft een sterke reputatie, lage prijzen, topkwaliteit, het juiste (vers) assortiment en een voordelig bulkaanbod, speciaal geselecteerd voor de horecaondernemer. Maar Makro biedt meer dan alleen producten. Ze leveren ook diensten zoals advies, workshops en opleidingen voor ondernemers. Die diensten helpen klanten om hun eigen bedrijf te verbeteren en sterker te maken, waardoor loyaliteit en klanttevredenheid worden vergroot. Met de verbeteringen op het gebied van marketing & communicatie en bovenstaande succesfactoren heeft Makro de sterke marktpositie weten te behouden.