Postbank
Toegepaste expertise
Contentstrategie

Geen inzicht in ‘voorraad’ en publicatierechten van beelden

Er was geen inzicht in welke beelden de Postbank (samengegaan met ING Bank) in bezit had. Ook was niet duidelijk wat de publicatierechten waren van de contentelementen (foto’s, teksten, etc.) en contenttypen (folders, commercials, etc.) of waar de betreffende content eerder was gebruikt. Auteursrechten werden dus regelmatig geschonden met forse boetes tot gevolg. Vaak werd er bij een nieuwe campagne of artikel nieuw materiaal ontwikkeld, terwijl al bestaand materiaal beschikbaar was, waardoor onnodige (hoge) kosten werden gemaakt.

Van concept naar aanbesteding

Data Direction heeft het concept voor een beeldbank ontwikkeld. Uitgangspunt van het concept was een optimale mogelijkheid tot hergebruik. Daartoe worden contentelementen nu los van het communicatiemiddel opgeslagen, gelabeld en beheerd (Atomic Content light). 
Om de beeldbank naar wens en behoefte van de medewerkers te ontwikkelen zijn de randvoorwaarden in samenwerking met de medewerkers uitgewerkt. Aan de hand daarvan is een aanbestedingsprocedure uitgevoerd om opdracht te kunnen gunnen aan een leverancier.  

Effectief contentmanagement 

De beeldbank is opgebouwd uit verschillende lagen: contentelement, contenttype en campagne. Door relaties aan te brengen is altijd duidelijk in welke campagne welk element is gebruikt of uit welke contenttypen een campagne bestaat.
Elk contentelement, contenttype en elke campagne wordt voorzien van metadata. Hierdoor zijn niet alleen de auteurs- en publicatierechten duidelijk, maar kan het materiaal ook voor hergebruik gemakkelijk gevonden worden.

Verder is de workflow van belang voor de efficiëntie. De workflow ondersteunt het proces van briefing tot en met publicatie en beheer. Voor nieuw materiaal moet eerst worden beoordeeld of bestaand materiaal in de beeldbank kan worden gebruikt en wat het effect van het materiaal was in een eerdere campagne. Daartoe hebben wij binnen de beeldbank:

  • de workflow efficiënt ingericht (kostenreductie);
  • het juiste materiaal in het juiste middel/kanaal geplaatst;
  • duidelijkheid gebracht over de rechten van contentelementen;
  • overzicht en inzicht in het effect van content en campagne op elementenniveau geboden.
Wil je ook het gehele creatieproces van je content ondersteunen? En weten welk effect je content heeft?
Neem dan contact met ons op