Positionering als thought leader dankzij een nieuwe contentstrategie voor Robeco
Het bereik van de content was onvoldoende, waardoor de content niet het gewenste rendement opleverde.
Robeco had een groot aantal middelen waarmee ze met klanten communiceerde. De middelen vonden hun oorsprong in verschillende afdelingen en het ontbrak aan een gezamenlijke contentaanpak. Evenals overzicht en het hebben van een gemeenschappelijke strategie op dienstverlening naar de verschillende klanten. Daarnaast wilde Robeco de consumentenmarkt beter aanspreken. De content moest deze strategische wijziging ondersteunen.
Robeco als Thought Leader
Door workshops en interviews kregen de stakeholders direct inspraak in het uitwerken van de nieuwe contentstrategie. Een contentstrategie gericht op ‘Thought leader’ en een aantal kernthema’s: ‘pensioen’, ‘duurzaamheid’ en ‘kwantitatief beleggen’.De contentstrategie was het vertrekpunt voor de contentmanagementorganisatie (CMO) die Robeco moest ondersteunen om als ‘Thought leader’ te worden erkend door klanten en potentiële klanten. Zo zijn onder andere de rollen, taken en processen beschreven en geïmplementeerd die nodig zijn om de content voor de verschillende middelen te maken en te onderhouden. En werden voor de
CMO ook een contentplanning en een contentarchitectuur opgeleverd.
Bereik verdubbelt in een jaar
Robeco wordt dankzij de CMO en andere projecten in die periode door 94% van de klanten gezien als kennisdeler. Klanten zien het bedrijf bovendien als thought leader op het gebied van kwantitatief beleggen en duurzaamheid.Het aantal op de website gelezen artikelen en bekeken video’s verdubbelde in een jaar. Content en contentmarketing staat bij Robeco op de kaart. De nieuwe CMO creëert, publiceert distribueert de content voor de verschillende kanalen en is een geoliede machine. De doorlooptijd is kort en learnings worden snel opgepakt.