Contentstrategie
Samen met alle Business Lines heeft Data Direction in werksessies een nieuwe contentstrategie ontwikkeld die aansloot op de wensen van Schiphol. We hebben op basis van een nieuw Content DNA een schrijfwijzer ontwikkeld en een ‘taal- en beeldpaspoort’, het gereedschap voor het creëren van content in de nieuwe human brand contenthuisstijl. Tegelijkertijd is de techniek achter de content aangepakt.
Succes
Samen hebben we gekozen voor een agile werkwijze en met elkaar is de ontwikkelvolgorde vastgesteld. Dat was nodig om uiteindelijk aan alle wensen van elke Business Line te kunnen voldoen. Deze werkwijze, het paspoort en het onderbrengen van alle makers en managers van content in één contentteam zijn essentieel gebleken in het doorzetten van de verandering van de communicatie van Schiphol.
Empathisch communiceren
De nieuwe human brand contentstrategie wordt breed gedragen in de organisatie. Dat de taal veel menselijker is geworden, is zichtbaar in alle communicatie van Schiphol. Daarnaast is er achter de schermen veel meer slagkracht door de vernieuwing van de techniek. Er kan bijvoorbeeld veel sneller op storingen gereageerd worden en boodschappen kunnen eenduidig worden gebracht. Ook is het eenvoudiger om persoonlijk te reageren doordat alle doelgroepen een eigen kanaal hebben gekregen. Zelfs de spotters zijn niet vergeten.