Royal Schiphol Group
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Contactstrategie

Menselijker en digitaal de beste

De uitkomsten van het klantonderzoek waren onverbiddelijk. De communicatie van de luchthaven was te afstandelijk en te koel. Ook bleek de bestaande communicatie versnipperd. De teksten waren te veel gericht op het proces en gebruikte beelden te veel gericht op architectuur en gebouwen. De kanalen waren niet meer van deze tijd en de gebruikte toon was steeds verschillend. Schiphol wilde verandering. 
De ambitie werd uitgesproken om een human brand te worden. Daarnaast wilde Schiphol de beste digitale luchthaven ter wereld zijn.

Contentstrategie

Samen met alle Business Lines heeft Data Direction in werksessies een nieuwe contentstrategie ontwikkeld die aansloot op de wensen van Schiphol. We hebben op basis van een nieuw Content DNA een schrijfwijzer ontwikkeld en een ‘taal- en beeldpaspoort’, het gereedschap voor het creëren van content in de nieuwe human brand contenthuisstijl. Tegelijkertijd is de techniek achter de content aangepakt.

Succes

Samen hebben we gekozen voor een agile werkwijze en met elkaar is de ontwikkelvolgorde vastgesteld. Dat was nodig om uiteindelijk aan alle wensen van elke Business Line te kunnen voldoen. Deze werkwijze, het paspoort en het onderbrengen van alle makers en managers van content in één contentteam zijn essentieel gebleken in het doorzetten van de verandering van de communicatie van Schiphol.

Empathisch communiceren

De nieuwe human brand contentstrategie wordt breed gedragen in de organisatie. Dat de taal veel menselijker is geworden, is zichtbaar in alle communicatie van Schiphol. Daarnaast is er achter de schermen veel meer slagkracht door de vernieuwing van de techniek. Er kan bijvoorbeeld veel sneller op storingen gereageerd worden en boodschappen kunnen eenduidig worden gebracht. Ook is het eenvoudiger om persoonlijk te reageren doordat alle doelgroepen een eigen kanaal hebben gekregen. Zelfs de spotters zijn niet vergeten. 

Is jouw organisatie toe aan een ander geluid?
Neem dan contact met ons op