vtwonen
Toegepaste expertise
Contentstrategie

Geen ‘gezamenlijke paraplu’ over de pijlers

vtwonen staat voor een persoonlijke mix & match woonstijl en werkt altijd vanuit een sobere, eenvoudige, tijdloze basis, gecombineerd met dé woonstijlen van het moment. Zo helpt vtwonen bij het stylen van woningen met interieurs die actueel en van nu zijn. vtwonen laat de styling meegroeien in lijn met de persoonlijkheid van de bewoner(s).

De pijlers van vtwonen

  • Magazine: het maandblad ‘waar het allemaal mee begonnen is’, is overal verkrijgbaar. 
  • Specials zoals ‘tuinen’ en ‘verbouwen’.
  • Website: veel inspirerende content zoals trends spotten, woontips, binnenkijken.
  • Socials.
  • TV programma: ‘weer verliefd op je huis’.  
  • Collectie: volledige collectie in verschillende stijlen bij veel retailers te vinden.
  • Shop en klantenservice in samenwerking met FonQ.
  • Medeorganisator van vtwonen & designbeurs.
  • Online cursussen en woontest.

De merkwaarde en de communicatieve footprint zijn volledig uitgewerkt. Het ontbreekt nu nog aan de verbinding tussen de merkwaarde en de communicatieve footprint. Er is namelijk geen door alle pijlers breed gedragen kader, ‘de gezamenlijke paraplu’ en er is geen directe doorvertaling naar een ContentDNA. De familieband is wel goed ingebed omdat de styling van het assortiment op elkaar is afgestemd. 

Omdat het aan verbinding ontbreekt, is er géén eenduidigheid in taal, stijl en begrippen. In het tv-programma werd een vloerkleed gepresenteerd dat in de webshop een karpet werd genoemd. Dan is het lastig voor de kijker om het juiste product te vinden.

ContentDNA

Data Direction heeft in samenwerking met een specialistenteam van de pijlers de verbinding gemaakt tussen de communicatieve footprint en de merkwaarde door samen het ContentDNA op te stellen. Na persoonlijke interviews met een aantal gezichtsbepalende specialisten is de kernboodschap vastgelegd en is er in workshops waarin vier teams actief waren een ContentDNA met karaktereigenschappen en kleur/identiteit eigenschappen uitgewerkt.

De karaktereigenschappen van de content zijn:

  • DNA van vtwonen: normen en waarden.
  • Stijl van vtwonen: hoe met medewerkers, klanten en alle andere doelgroepsegmenten wordt omgegaan.

De kleur-/identiteitseigenschappen van de content zijn:

  • Voice: de stem van de vtwonen in teksten, (bewegende) beelden en audio. 
  • Toon: de gekozen toon (in woord, beeld en audio) die past bij de doelgroep en bij vtwonen. 
  • Ritme: de afwisseling en het tempo van de content (tekst, beeld, audio en video).

Resultaat

De ContentDNA weerspiegelt de sfeer en cultuur van vtwonen. Wat doelgroepen ook lezen, zien, horen of ervaren, met de ContentDNA is de boodschap en beleving altijd en overal hetzelfde. 

De ContentDNA wordt in alle pijlers gebruikt, waardoor duidelijk wordt op welke manier vtwonen als merk communiceert met de buitenwereld. 

Wil je ook dat je klanten altijd en overal dezelfde boodschap en beleving ervaren waardoor hun klantreis van ‘inspiratie tot aankoop en service’ zonder enig obstakel verloopt?
Neem dan contact met ons op