Aanpak
Om dat mogelijk te maken is Data Direction met alle gepubliceerde content aan de slag gegaan. Tijdens workshops met medewerkers van de gemeente is per contentpijler en thema’ een indeling gemaakt. De ideeën uit de workshops zijn getoetst bij ‘gebruikers’ zodat duidelijk is wat de klant wil. Daarbij hebben we uiteraard rekening gehouden met hoe content en applicaties gepresenteerd gaan worden (usability). Tegelijkertijd is de gehele Content Management Organisatie (CMO) ingericht om de ruim 30.000 pagina’s die de gemeente Den Haag onder haar hoede heeft, efficiënt en effectief, dus vooral klantgericht te ontwikkelen en te beheren. De aanpak van idee tot en met implementatie was:
- Analyse van inwoners en ondernemers en de content.
- Opstellen van visiedocument voor het gehele stadsportaal.
- Ontwikkelen van een concernstrategie inclusief visie.
- Ontwikkelen van een contentarchitectuur met de opzet en structuur van de contenttypen, metadata, wireframes voor de publicatielaag en de publicatieregels.
- Opstellen van kanaalformule en schrijfwijzer.
- Opstellen van een Plan van Aanpak voor productie en migratie van content
- Formuleren van de opzet en structuur van de samenwerking t.a.v. content en kanalen van de diensten onderling en de Content Management Organisatie voor algemene pagina’s en content).
- Migratie en implementatie.
Resultaat
De kanaalonafhankelijke benadering van Data Direction zorgt dat er een goede samenhang is tussen de verschillende kanalen. Het portaal van gemeente Den Haag bevat alle content van de gemeente: van véél sites naar één site.
De diensten (die zelf verantwoordelijk zijn voor de content van het eigen domein) hebben afspraken gemaakt wie eindverantwoordelijk is voor welk onderwerp. Hierdoor komen doublures in onderwerpen op de website niet meer voor. Bovendien is het management van de content veel efficiënter en is het effect van de content hoger.
De kanaalformule en het taalpaspoort borgen de kwaliteit van de site. Uit onderzoek onder gebruikers blijkt dat de site er frisser en moderner uitziet, dat de zoekmachine beter werkt en dat je veel zaken online kan regelen in het digitaal loket. Het aantal gebruikers steeg na de lancering direct met ruim 30%.