Royal Schiphol Group
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Contactstrategie

Menselijker en digitaal de beste

De uitkomsten van het klantonderzoek waren onverbiddelijk. De communicatie van de luchthaven was te afstandelijk en te koel. Ook bleek de bestaande communicatie versnipperd. De teksten waren te veel gericht op het proces en gebruikte beelden te veel gericht op architectuur en gebouwen. De kanalen waren niet meer van deze tijd en de gebruikte toon was steeds verschillend. Schiphol wilde verandering. 
De ambitie werd uitgesproken om een human brand te worden. Daarnaast wilde Schiphol de beste digitale luchthaven ter wereld zijn.

Contentstrategie

Samen met alle Business Lines heeft Data Direction in verschillende werksessies een nieuwe contentstrategie ontwikkeld die aansloot op de wensen van Schiphol. We hebben op basis van een nieuw Content DNA 'contentpaspoorten voor taal, beeld en video ontwikkeld’, het gereedschap voor het creëren van content in de nieuwe human brand contenthuisstijl. Tegelijkertijd is de techniek achter de contentcreatie en beheer aangepakt.

Contentarchitectuur

Op basis van de contentstrategie is de contentarchitectuur voor de website van Schiphol ontwikkeld. Zodat niet alleen het managen van content veel makkelijker uitgevoerd kan worden, ook het bieden van maatwerk werd geoptimaliseerd. Ook is de website hierdoor voorbereidt op de vele ontwikkelingen in de wereld van zoekmachines en AI. Tijdens de bouw en ontwikkeling van de nieuwe website is de contentarchitectuur stap voor stap door Data Direction geïmplementeerd. 

Succesvolle manier van een andere werkwijze

Samen hebben we gekozen voor de agile methode.  Ook zijn er spelregels afgesproken op basis van welke criteria een project als eerste aangepakt wordt .Dat was nodig om uiteindelijk aan alle wensen van elke Business Line te kunnen voldoen. Daarnaast is de inrichting van de content organisatie aangepast zodat er echt goed samengewerkt kon gaan worden

Deze werkwijze, de paspoorten en het onderbrengen van alle makers en managers van content in één contentteam zijn essentieel gebleken in het doorzetten van de verandering van de communicatie van Schiphol. 

Empathisch communiceren

De nieuwe human brand contentstrategie wordt breed gedragen in de organisatie. Dat de taal veel menselijker is geworden, is zichtbaar in alle communicatie van Schiphol. Daarnaast is er achter de schermen veel meer slagkracht door de vernieuwing van de techniek. Er kan bijvoorbeeld veel sneller op storingen gereageerd worden en boodschappen kunnen eenduidig worden gebracht. Ook is het eenvoudiger om persoonlijk te reageren doordat alle doelgroepen een eigen kanaal hebben gekregen. Zelfs de spotters zijn niet vergeten. 

Verbreed je kennis met één van onze whitepapers
Is jouw organisatie toe aan een ander geluid?
Neem dan contact met ons op