ANWB.nl is het nummer één platform voor iedereen die op weg gaat of onderweg is. Op het platform vind je informatie en inspiratie en je ervaart dat de ANWB zich inzet voor de maatschappij. ANWB.nl maakt voor iedere bezoeker de ervaring relevant en persoonlijk met toepasselijke producten, diensten en kennis. Daarnaast is het voor iedereen makkelijk om alles online te regelen.

Van Vinden naar Verbinden
Doelstelling
De ANWB wil zich de komende jaren meer richten op jongeren in de leeftijd van 25 tot 35 jaar om ook in de toekomst de merk- en platformdoelstelling te blijven halen. Jongeren moeten naar ANWB.nl komen en daar ook blijven.
Ontwikkelen concept en testen
Tijdens een creatieve denksessie zijn acht concepten ontwikkeld van inspiratieborden, tell-me-a-story tot volg de kampioenen. Deze concepten zijn visueel gemaakt en getest bij jongeren. Ook is getoetst welk concept het best bijdraagt aan de KPI’s (% nieuwe doelgroep, % herhaalbezoek, etc.).
Het concept met het thema ‘Kampioenen’ sprak het meest tot de verbeelding. Kampioenen zijn bekende en onbekende gastredacteuren met een passie voor avontuur. Met die passie maken ze content om de nieuwsgierigheid te prikkelen en het gevoel te wekken van ‘dit wil ik ook!’
Het effect is positief. Het zorgt er niet alleen voor dat ANWB.nl eerder in het oriëntatieproces wordt betrokken, het maakt het imago van de ANWB ook breder. Naast de traditionele wegenwachtfunctie, wordt nu ook bij uitjes en vakantie aan de ANWB gedacht.
Criteria droomcontent
Voor de start van de pilot zijn de criteria van droomcontent opgesteld. Droomcontent:
- is realistisch en bereikbaar: zet aan tot dromen en motiveert om uit de comfortzone te stappen. Het avontuur is realistisch, uitvoerbaar en voor iedereen bereikbaar.
- is altijd geloofwaardig, betrouwbaar, eerlijk en transparant. Ook al pakt het niet altijd uit zoals beoogd of gehoopt.
- heeft altijd een unieke invalshoek: biedt een andere blik op de wereld en een compleet nieuwe beleving. Geeft - ook als het een gebaand pad is - op een verrassende manier een nieuwe invalshoek.
- is nooit commercieel of politiek getint: de content is passievol en ontbeert elke commerciële invalshoek, zo is sponsoring niet toegestaan.
- heeft een eigen specifieke stijl: authentiek, gepassioneerd, lichtvoetig en is fascinerend van begin tot eind.
Pilot & live
Met een drietal KPI’s onder de arm zijn 30 variaties getest door het plaatsen van posts op socials waar jongeren ‘zijn’. Doel was jongeren te laten landen op specifieke pagina’s op ANWB.nl Het leverde de hoogste Click through Rate op voor een ANWB-post ooit. Een greep uit de reacties:
- Leuke pagina! Veel visuals en leuk geschreven tekst. Het gaf een zeer goed beeld over ……..
- Aantal video's, tekst en foto's is in balans waardoor er voor iedereen iets te bekijken is. De lay out ziet er fris en inspiratievol uit, je krijgt zin om …...
Na het realiseren van de KPI’s is 'Kampioenen' live gezet, www.anwb.nl/kampioenen