Ga direct naar inhoud

Inzicht in de klantvraag zorgt voor klantgerichte content

Goede content sluit aan op de belevingswereld van je klanten. Je wilt natuurlijk dat je content in hun behoeften voorziet. En laten zien dat jouw product of dienst daarop aansluit. Met een klantvraaganalyse kom je erachter of ze zich begrepen voelen.


Een analyse van klantvragen levert harde cijfers en betrouwbare kennis op over het gebruik en de waardering van de content, de dienstverlening en het assortiment van je organisatie. 

Aan de hand van een klantvraaganalyse kun je:

  • Je klant(communicatie)proces (dienstverlening en bedrijfsvoering) klantgericht en integraal inrichten;
  • Begrijpelijke en herkenbare content voor klanten creëren, consistent in alle kanalen;
  • Vraaggestuurde en begrijpelijke beschreven producten/diensten leveren;
  • Kanalen effectief en efficiënt inzetten (kanaalsturing).

We zien niets over het hoofd

Een klantvraaganalyse vraagt om een grondige aanpak. Daarom verzamelen we alle relevante informatie die er over je organisatie te vinden is: van webstatistieken tot zoekwoordregistraties en van klantvragen op websites tot rapportages uit het callcenter, informatie van de balie en posts op social media.


Tijdens de analyse van die data herleiden we stapsgewijs het aantal klantvragen, net als de aard en achtergrond ervan. De kennis die we hierbij opdoen, passen we toe op het moment dat we nieuwe content voor klantcontacten ontwikkelen. Dit leidt aantoonbaar en structureel tot een hogere klanttevredenheid, betere dienstverlening en effectievere bedrijfsvoering.

Daarnaast biedt een klantvraaganalyse aanknopingspunten om de klantcontactstrategie te verbeteren, en om je content naar een hoger niveau te tillen. Zowel de kwaliteit en inhoud als de vindbaarheid en structuur.


Begrijpelijke en klantgerichte communicatie en content

Met een klantvraaganalyse krijg je inzicht in de klantbehoefte en informatiestromen van je organisatie. Hierdoor kun je:
  • content fact-based en doelgericht verbeteren
  • communicatiekanalen effectiever en efficiënter inzetten
  • vraaggestuurde producten en diensten leveren
  • organisatie en processen klantgericht en integraal inrichten.