Doelstellingen van de media- en contentstrategie
Met de media- en contentstrategie kan de gemeente Breda haar doelstellingen realiseren:
- Impact maken met/op onze maatschappelijke thema’s.
- Gemeente Breda is een betrouwbare (nieuws)bron voor de inwoner van Breda.
- We zetten onze communicatie effectief en omnichannel in waardoor we veel mensen bereiken.
- Doordat we met onze inwoners in gesprek gaan, verhogen we het engagement.
- Het biedt een basis voor, en geeft richting aan de content van onze sociale & online kanalen.
Uitgangspunten voor content- en kanaalstrategie
- Het fundament voor de content- en kanaalstrategie steunt op een aantal uitgangspunten, waaronder:
- Begrijpelijk, eerlijk en persoonlijke communicatie
- Door begrijpelijk, eerlijk en persoonlijk te communiceren, willen wij tegendruk bieden aan polarisatie en het wantrouwen in de overheid.
- Op het ritme van de inwoner
- De content is in het ritme van de doelgroep, ondersteunt elke stap van de klantreis en heeft een consistente toon en stijl.
- Webcare speelt een belangrijke rol om te signaleren en om daarmee de content te verlengen en versterken.
- basis op orde
- We maken content vanuit maatschappelijke thema’s, dienstverlening en crisis communicatie)
- Onderscheidende content waarmee we inspelen op trends en ontwikkelingen.
- Wij werken zoveel mogelijk data gedreven met concrete doelen gebaseerd op KPI’s.
- We werken met content DNA zodat je meteen herkent dat het een boodschap van gemeente Breda is.
- Daarnaast zijn we daar waar onze doelgroep(en) is/zijn.
Kennis over inwoners
Op basis van kennis over demografische gegevens, interesses, mediagedrag en zorgpunten van alle inwoners zijn zeven profielen vastgesteld. Dankzij deze profielen kunnen wij met de juiste boodschappen via het juiste kanaal inspelen op de behoeften van onze inwoners. En ook wanneer er bijvoorbeeld een lage interesse is bij een profiel, kunnen we de boodschap daar op aanpassen wanneer we ook deze doelgroep nodig hebben (plezier vergroten (bijvoorbeeld samen doen) en pijn verzachten (bijvoorbeeld goedkoper).
Het resultaat
Het doel is om meer impact te maken voor elk profiel op het relevante kanaal. Er is meer kennis over de thema’s en zo kan gedragsverandering ontstaan bij inwoners en ondernemers.