KB
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Kanaalstrategie

Marketingstrategie

De KB is de nationale bibliotheek van Nederland en maakt het voor iedereen in Nederland mogelijk onderzoek te doen, te lezen, te ontdekken en een leven lang te leren. De KB heeft ook een belangrijke coördinerende rol in het netwerk van openbare bibliotheken, bijvoorbeeld in de samenwerking om te bouwen aan een nationale digitale bibliotheek. De richting van de marketingstrategie van de KB is vastgesteld: samen met de andere bibliotheken werken aan leesbevordering, digitale inclusie en een leven lang ontwikkelen. Nodig is een concrete uitwerking zodat er invulling aan de marketingstrategie kan worden gegeven. 

Tijd voor concretisering 

De vraag aan Data Direction is om ondersteuning te bieden aan het concretiseren van het marketingplan. Allereerst is gezamenlijk vastgesteld welke onderdelen van het marketingplan aanvulling of optimalisering nodig hadden. De belangrijkste uitdaging van de KB blijkt hoe schoolverlaters ook als volwassenen blijvend aan zich te verbinden. Daarnaast is het verhogen van de lees- en digivaardigheid een belangrijke doelstelling. 
De eerste stap was om de teams met betrokkenen goed in te vullen voor de deepdivesessies. Tijdens dit proces is zelfs besloten ‘huiswerk’ aan deelnemers mee te geven waardoor aandachtspunten goed zijn onderbouwd. De focus lag op de volgende punten:

  • Positionering merken: Delpher, DBNL, KB catalogus, etc. 
  • Propositie van aanbod: lezen, leren, ontdekken, cursussen, taal- en computerhulp, huiswerkbegeleiding, 3D-printen, maakplaatsen en culturele bijeenkomsten.
  • Doelstelling: harde KPI’s voor 2026. 
  • Doelgroepsegmentatie: voor ‘lezen’, ‘leren’, ‘ontdekken’, ‘onderzoek’, ‘makers’,  en cultuur liefhebbers, hulpvragers (computer, huiswerk, etc.) incl. de persona’s. 
  • Rol van (bestaande en nieuwe) netwerkpartners: naast het bibliotheeknetwerk ook andere partners betrekken bij het realiseren van de doelstelling. 
  • Bereiken (potentiële) klanten: via (nieuwe) partners (gidsfunctie) en op die plekken zijn waar de doelgroep zich bevindt. 

Resultaat

Een sterke focus van alle diensten op specifieke doelgroepsegmenten met heldere KPI’s voor 2026. Daarin is de rol van het netwerk om als gids te fungeren diepgaand uitgewerkt. 
De KB is zelf aan de slag gegaan met de implementatie. 

Wil jij ook een marketingplan met concrete doelen waar de gehele organisatie zich verantwoordelijk voor voelt?
Neem dan contact met ons op