De NPO zorgt als bestuurder van de publieke omroep voor de gemeenschappelijke zaken. De NPO bepaalt bijvoorbeeld welke programma’s op welke tijd worden uitgezonden en zorgt ervoor dat het aanbod op alle zenders herkenbaar en geordend is. De veranderingen in het medialandschap dwingen de NPO ertoe de taken rond marketing en communicatie (on- en offline) binnen één afdeling Marketing & Communicatie te centraliseren.
NPO
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Kanaalstrategie
Centralisatie marketingcommunicatie
Versnelling
Om die centralisatie te realiseren is het programma ‘Versnelling’ gestart met een schets van een concept organisatiestructuur van de centrale Marketing & Communicatieafdeling. Aan Data Direction is ondersteuning gevraagd om die versnelling van start te kunnen laten gaan. In hechte samenwerking met een werkgroep is uitgewerkt:
- Profielen van alle rollen op basis van het functiehuis.
- Beschrijving doel, mandaat en taken van de nieuwe afdeling.
- Op basis van de beschrijvingen van de afdeling zijn de koppelvlakken voor de samenwerking/verbinding met en tussen de verschillende subafdelingen van Marketing & Communicatie verankerd; en de koppelvlakken met de andere onderdelen binnen NPO.
Resultaat
Op basis van de resultaten was de NPO in staat om gedetailleerde functieprofielen op te stellen en de afspraken binnen (en buiten) vast te leggen in werkprocessen (flows) en instructies. Het is voor iedereen in de gehele keten helder wie, welk mandaat, welke rol en welke taak heeft.
Wil jij ook je positie in jouw markt verstevigen door helderheid te brengen in de marketingcommunicatietaken?
Neem dan contact met ons op