VGZ
Toegepaste expertise
Contentstrategie

Nieuwe contenthuisstijl om het nieuwe merk te versterken

VGZ, één van de grootste zorgverzekeraars van Nederland, wilde een nieuwe huisstijl die beter paste bij deze tijd en bij het karakter van de organisatie. Dat betekende natuurlijk een nieuw logo en een nieuwe vlag, maar daar komt veel meer bij kijken. Daarnaast wilde VGZ ook een visie op contentmanagement voor de lange termijn.

Contentaudit en contentinstrumenten

Data Direction is gestart met de ontwikkeling van de contentstrategie om vast te leggen hoe VGZ zich wilde presenteren aan haar klanten. Daarna volgde een audit van de content. Daarmee werd duidelijk welke informatie beschikbaar was en wat de kwaliteit daarvan was. Vervolgens is een aantal contentinstrumenten gemaakt:

  • Content DNA: hoe gaat VGZ haar klanten aanspreken in verschillende kanalen?
  • Schrijfwijzer: welke taal gebruiken de medewerkers die content ontwikkelen?
  • Functioneel ontwerp van een contentregister: waar is welke content gepubliceerd en wat moet wanneer naar welke klant worden verstuurd?
  • Workflows: hoe voer je bovenstaande werkzaamheden efficiënt uit en hoe stroomlijn je dat beter?

Sterke content voor een nieuw merk

Er ligt nu een stevige basis voor een contentmanagementorganisatie bij VGZ. Een belangrijk aspect daarvan is dat er spelregels zijn opgesteld voor contentcreatie en -beheer

  • De creatie van alle content binnen VGZ gebeurt volgens gedragen richtlijnen en is daardoor uniform en van hoogstaande kwaliteit.
  • Iedereen heeft een compleet beeld van alle processen waar medewerkers die dagelijks met content werken (redacteuren en contentmanagers) mee te maken hebben en de daarbij behorende onderlinge afhankelijkheden.

Daarnaast is er een plan voor de verdere ontwikkeling van een contentmanagementorganisatie. Daarin vormen efficiënte samenwerking volgens de ontwikkelde workflows, een contentregister dat zorgt voor inzicht en overzicht in de gepubliceerde content in alle kanalen en de verbetercirkel voor het continu monitoren en aanpassen van gepubliceerde content, belangrijke onderdelen. Het nieuwe merk van VGZ krijgt met sterke content echte waarde.

Wil jij jouw merk versterken door middel van sterke content?
Neem dan contact met ons op