De risico’s van de filterbubbel
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht. Een soort filterbubbel, dus. Die kan ervoor zorgen dat we zelf geen eigen, kritische mening vormen. Er ontstaat een wereldbeeld dat niet wordt gevoed door verschillende invalshoeken uit diverse bronnen.
Geen zicht op een oplossing
De snelle ontwikkelingen op het gebied van AI verergeren die situatie. Techreuzen investeren alleen in data verzamelen, medewerkers wegbezuinigen en mensen monitoren – en niet in concrete oplossingen om de filterbubbel op te lossen. Zolang technici aan het stuur zitten en concepten niet vanuit de inhoud worden ontwikkeld, ontstaan er geen oplossingen.
Filterbubbels helemaal laten verdwijnen, is helaas onmogelijk. Mensen volgen nu eenmaal de bronnen die ze vertrouwen. Toch zou het mogelijk moeten zijn om een diverser aanbod voorgeschoteld te krijgen, waardoor we een compleet beeld krijgen en zélf weer onze mening kunnen vormen.
Kritische klant óók belangrijk voor je organisatie
Dat we uit de filterbubbel willen stappen, heeft niet alleen voordelen voor de maatschappij. Ook voor veel organisaties is het van belang. De huidige werking van algoritmes hebben namelijk een ethisch risico: als ze té goed worden in consumentengedrag voorspellen en beïnvloeden, ligt manipulatie op de loer. Dat kan het vertrouwen van consumenten in merken en advertenties schaden. Organisaties met een visie of strategie die niet binnen de filterbubbel passen, verdwijnen dan uit beeld. Daarnaast moeten organisaties betalen voor verplichte afname van de digitale diensten van de techreuzen om toegang tot (potentiële) klanten en te krijgen en te behouden.
Hackathon
Kortom: we hebben allemaal baat bij een oplossing. Daarom organiseert Data Direction een hackathon in het gebouw HNK, Oude Middenweg 17, Den Haag. Tijdens dit event ontwikkelen we samen een concept en plan om de keuzevrijheid terug te winnen. Door de keuze voor een concept op een diep democratische manier te maken vermijden we dat we zelf een filterbubbel creëren. Ben jij erbij op donderdag 10 april?
12.00 – 13.15 uur Lunch (optioneel)
13.15 – 13.30 uur Opening Atie de Heer (Data Direction): Waarom deze hackathon?
13.30 – 13.50 uur Spreker: Ontwikkelingen van digitale media en platforms midden in onze samenleving.
13.50 – 14.10 uur Spreker: Consequenties en oplossingsrichting filterbubbel.
14.10 – 14.30 uur Atie de Heer (Data Direction): Hoe bedenk je goede concepten?
14.30 – 14.50 uur Pauze
14.50 – 16.30 uur Deelnemers: Aan de slag om oplossingen te bedenken en hoe (1 van) deze in de praktijk te brengen.
16.30 – 17.00 uur Theo Kroese (Moving as One): Welk concept brengen we in de praktijk?
17.00 – 19.00 uur Netwerkborrel