De weg naar content
Content beweegt via kanalen, zoals je website, tijdschrift of social media. Maar waar moet zo’n kanaal aan voldoen om je klanten snel en treffend te bereiken? Het allerbelangrijkste: de zogeheten emotionele formule, die moet zorgen voor een verrassende propositie en een memorabele beleving. Daarna volgt de functionele formule, die draait om toepassing en toegankelijkheid. Samen vormen ze de vijf basiselementen van elk kanaal:
- Belevingsdomeinen – emotioneel
- Ken je klant – functioneel
- Relevant en persoonlijk – functioneel
- Excellente service – functioneel
- Sta nooit stil – functioneel
Emotionele formule
1. Belevingsdomeinen
Pine & Gilmore introduceerden in hun boek Welcome to the experience economy vier belevingsdomeinen die samen de emotionele formule vormen: amusement, leren, esthetiek en ontsnappen. Deze elementen komen in kanalen in meer of mindere mate voor. Maak je bijvoorbeeld een grappige online videoserie? Dan bied je amusement én de mogelijkheid om te ontsnappen aan het alledaagse leven. Geef je cursussen en trainingen? Dan voorzie je vooral in leren. Of neem disciplines als kunst en mode: die bevatten vaak alle vier de elementen.
Bedenk voor elk van je kanalen welke invulling je aan de vier belevingsdomeinen geeft. Dat kan óók betekenen dat je aan een kanaal maar twee of drie belevingsdomeinen toekent.
Functionele formule
2. Ken je klant
De functionele formule begint met klantkennis – die maakt of breekt de beleving. Want alleen door te weten wié je klanten zijn, kun je ze gericht en gepast aanspreken. Maar dat vraagt om maatwerk en heel veel data. Doe de moeite om consumenten te doorgronden, want klanten die zich gezien en geholpen voelen, blijven loyaal en worden ambassadeurs voor je merk.
3. Relevant en persoonlijk
Volgende stap? Je kanalen relevant en persoonlijk maken voor jouw klant. Goed voorbeeld: de kanaalstrategie van de Bijenkorf. Het warenhuis wil ‘het meest creatieve, inspirerende en duurzame warenhuis’ zijn en richt zich daarmee op de funshopper – bijvoorbeeld door de fysieke winkel bijzonder in te richten. Wie kent die karakteristieke Sinterklaasetalages niet? Bovendien zorgen exclusieve events voor cardhouders voor extra binding.
Of neem Zeeman. Van een merk zonder gezicht, is dit bedrijf uitgegroeid tot een opvallende brand – dankzij een duidelijke visie, missie én geniale marketing. De kern van Zeemans strategie blijkt uit hun belofte: ‘Zo eenvoudig kan het zijn’. Het merk staat nu voor lage prijzen, hoge kwaliteit en duurzame productie. Daardoor heeft Zeeman nu twee soorten klanten: mensen die het niet zo breed hebben, en bewuste shoppers die niet zomaar aan alles veel geld willen uitgeven. Zéker niet aan basics als sokken, T-shirts en ondergoed.
4. Excellente service
Hoe lever je de beste service? Door al je klantprocessen en werkinstructies in te richten vanuit het perspectief van je klanten. Zij verwachten namelijk een soepele en probleemloze klantreis, van begin tot eind. Géén lange wachtrijen, lege schappen of onvriendelijke medewerkers dus. Een klant ziet je organisatie bovendien als één geheel. Zorg er daarom voor dat je via al je kanalen hetzelfde uitstraalt.
5. Sta nooit stil
Stilstaan in de wereld van kanalen is dodelijk. Als in een huis dat niet onderhouden wordt, gaat de verf bladderen. Gisteren hadden we het allemaal over voice, vandaag over AI en morgen weer over meta-marketing – waarin de digitale en fysieke wereld samenkomen. En dan zijn er nog de hypes op social media, die elkaar in rap tempo opvolgen. Daarom moet je je strategie voortdurend bijschaven op basis van actuele ontwikkelingen. Continu verbeteren is noodzakelijk om je doelgroep te blijven bereiken.