1. Maak je gebruikers mediawijs
Informeer consumenten hoe zij hun data en hun rechten beter kunnen beschermen, en bied tools en instellingen waarmee ze deze zélf kunnen beheren. Denk aan een accountdashboard waarmee gebruikers de eigen gegevens kunnen wijzigen of verwijderen. Denk aan adresgegevens en persoonskenmerken. Bied daarnaast een opt-out-instelling aan om (zoek)geschiedenis uit te schakelen of te wissen. Door te visualiseren wat er tijdens en na de (zoek)actie van een gebruiker gebeurt, maak je duidelijk hoe je technologie is opgezet en gebruikt wordt. Het is wel van belang dat je klantenservice weet hoe ze al deze activiteiten kunnen uitvoeren op verzoek van klanten.
2. Wees open over je privacybeleid
Integreer privacybescherming in de ontwikkeling van ál je digitale diensten en producten – dat kan je zoekmachine zijn, maar ook een product als een stofzuigrobot of slimme koelkast. Rapporteer regelmatig over je datagebruik en de impact hiervan op gebruikers. Wees bovendien transparant over hoe je gegevens verzamelt, gebruikt en deelt. Tot slot: verzamel alleen gegevens die absoluut noodzakelijk zijn.
3. Ontwerp objectieve algoritmes
Algoritmes baseren zich op het verleden: de kennis die er al is. Een gedragscode die door de grote techreuzen is opgesteld, moet voor meer transparantie zorgen. Maar: dat is nog niet genoeg. Ook bedrijven zelf moeten ervoor zorgen dat hun algoritme transparant en objectief is. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen:
- Stel algoritmes op aan de hand van modellen die makkelijk te begrijpen en uit te leggen zijn, zoals beslisbomen of regressiemodellen.
- Betrek belanghebbenden bij het ontwikkelproces – denk aan gebruikers, ethici en privacy-experts.
- AI wordt ingezet om een specifiek probleem op te lossen. AI is niet altijd in staat om alle uitdagingen te identificeren en daar direct op in te spelen. Zorg er dus voor dat ethische overwegingen een centrale rol spelen in het ontwerp van je algoritme, inclusief kwesties als privacy, veiligheid en discriminatie. Bijvoorbeeld: een zelfrijdende auto moet de bestuurders niet alleen efficiënt, maar ook veilig van A naar B brengen. Ook als de zelfrijdende auto plotseling door rood moet rijden in verband met een passerende ambulance.
- Ook is het van belang dat eventuele vooroordelen of blinde vlekken van programmeurs niet in het algoritme terechtkomen.
- Ontwikkel dashboards die inzicht geven in de werking van het algoritme. Zo kun je laten zien welke beslissingen het algoritme neemt op basis van de verzamelde data.
- Laat gebruikers zelf invloed uitoefenen op het algoritme, bijvoorbeeld door ze uit te leggen hoe ze historische (zoek)acties uitwissen. Geef gebruikers de mogelijkheid om feedback te geven of bepaalde content te blokkeren. Zo kunnen gebruikers zelf aangeven wat ze wel en niet willen (zien).
4. Voer een eerlijke marketingstrategie
Leg verantwoording af over je marketingcampagnes en gepersonaliseerde advertenties. Ga daarnaast manipulatieve technieken als dark patterns uit de weg, en beperk de hoeveelheid gepersonaliseerde advertenties.
5. Neem regulering en toezicht serieus
Zorg er ten eerste voor dat je algoritme voldoet aan relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Volg daarnaast best practices en richtlijnen voor transparantie en verantwoord gebruik van AI – zoals de IEEE en ISO. Laat regelmatig onafhankelijke audits uitvoeren om te testen of je bedrijf zich aan ethische richtlijnen houdt. Maak de resultaten van deze audits openbaar – inclusief de onderzoeksmethode. Werk samen met regelgevers binnen de Europese Unie om wetgeving te ontwikkelen die consumenten beschermt.
Alle neuzen dezelfde kant op
Je kunt je digitale beleid pas echt aanpassen, als je hele organisatie achter je staat: zowel het management als je werknemers. Iedereen moet zich verantwoordelijk voelen – pas dan kun je stappen zetten. En dat vraagt soms om een cultuurverandering én ander perspectief. Leg niet alleen de focus op groei en winst, maar ook op een eerlijke en integere manier van werken. Zo beschermen we samen onze consumenten en gebruikers.