Toegepaste expertise
Contentstrategie
Contentinstrumenten
Atie de Heer 6 januari 2025
Leestijd 1 min

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?

De risico’s van de filterbubbel

Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht. Een soort filterbubbel, dus. Die kan ervoor zorgen dat we zelf geen eigen, kritische mening vormen. Er ontstaat een wereldbeeld dat niet wordt gevoed door verschillende invalshoeken uit diverse bronnen.

Geen zicht op een oplossing

De snelle ontwikkelingen op het gebied van AI verergeren die situatie. Techreuzen investeren alleen in data verzamelen, medewerkers wegbezuinigen en mensen monitoren – en niet in concrete oplossingen om de filterbubbel op te lossen. Zolang technici aan het stuur zitten en concepten niet vanuit de inhoud worden ontwikkeld, ontstaan er geen oplossingen.

Filterbubbels helemaal laten verdwijnen, is helaas onmogelijk. Mensen volgen nu eenmaal de bronnen die ze vertrouwen. Toch zou het mogelijk moeten zijn om een diverser aanbod voorgeschoteld te krijgen, waardoor we een compleet beeld krijgen en zélf weer onze mening kunnen vormen.

Kritische klant óók belangrijk voor je organisatie

Dat we uit de filterbubbel willen stappen, heeft niet alleen voordelen voor de maatschappij. Ook voor veel organisaties is het van belang. De huidige werking van algoritmes hebben namelijk een ethisch risico: als ze té goed worden in consumentengedrag voorspellen en beïnvloeden, ligt manipulatie op de loer. Dat kan het vertrouwen van consumenten in merken en advertenties schaden. Organisaties met een visie of strategie die niet binnen de filterbubbel passen, verdwijnen dan uit beeld. Daarnaast moeten organisaties betalen voor verplichte afname van de digitale diensten van de techreuzen om toegang tot (potentiële) klanten te krijgen en te behouden.

Benieuwd naar verdere inzichten, of hulp nodig bij joúw unieke vraagstuk?
Neem dan contact met ons op