Stap voor stap en met elkaar
Klantreizen en -processen zijn alleen effectief als de hele organisatie erachter staat. Dat krijg je voor elkaar door alle teams en afdelingen te betrekken – niet alleen bij de ontwikkeling van een nieuwe klantgerichte werkwijze, maar ook bij de implementatie hiervan. En dat doe je niet door met z’n allen een dagje op de hei te gaan zitten, maar door met elkaar in gesprek te gaan.
De enigen in je organisatie die écht weten hoe je klantgericht werkt, zijn klantenservice- en operationeel medewerkers. Zij zien dagelijks wat er wél en niet goed gaat, en waar klanten tegenaan lopen. Organiseer dus werksessies met deze teams en betrek daarbij alle schakels in de keten. Zo maak je klantreizen inzichtelijk. Waarschijnlijk zul je zien dat de favoriete kanalen van klanten zijn gericht op persoonlijke aandacht, terwijl medewerkers de voorkeur geven aan efficiëntie.
Precisiewerk
Bied klanten alternatieve kanalen voor het geval ze ergens vastlopen. Komt iemand er niet uit op de website? Zorg dan dat-ie ook via telefoon of e-mail contact kan opnemen. Neem vervolgens de klantprocessen onder de loep. Breng met alle betrokken medewerkers en afdelingen in kaart waar processen spaak lopen en wanneer klanten geen optimale hulp krijgen. Als blijkt dat bepaalde teams elkaar in de weg zitten, kan het zijn dat je moet herstructureren. Werk deze scenario’s uit tot in het kleinste detail en test ze, bijvoorbeeld met een rollenspel. Leg ze daarna voor aan klanten, zodat je de laatste eventuele (denk)fouten ondervangt.
Sterk leiderschap als fundament
Om klantreizen en -processen succesvol te implementeren, heb je stabiel en sterk leiderschap nodig. Verandering kost tijd en moet worden geleid door iemand die de touwtjes stevig in handen houdt. Ook bij interne druk door managers of teams die alles het liefst hetzelfde houden. Alleen met een klantgerichte visie, uitgedragen door een toegewijde kartrekker, bereik je het gewenste resultaat: een bedrijfscultuur die zich in elk opzicht richt op de behoeften van je klanten. Zo blijft het niet bij mooie ideeën op papier, maar word je beloond met blije medewerkers en trouwe klanten.