Dankzij klantdata kun je advies, producten en diensten op maat aanbieden. Maar ook van content kun je maatwerk maken: je weet immers wat klanten verbruiken, hoever ze zijn in de energietransitie en wat hun content- en kanaalgedrag is.
Informeer klanten over de voordelen aan de hand van herkenbare thema’s: zo is groene energie minder afhankelijk van import en goed voor het milieu. Breng je doelgroep bijvoorbeeld in beweging door met ze in dialoog te gaan op basis van een stelling. Of schets ze een beeld over ‘gewone’ mensen die zijn overgestapt – dat maakt het herkenbaar.
Zorg voor gebruiksvriendelijke tools waarmee klanten realtime hun energieverbruik kunnen monitoren en facturen kunnen beheren. Geef hier bijvoorbeeld ook transitie- en energiebesparingstips. Betrek je klanten bij de ontwikkeling, laat ze meedenken: zo weet je zeker dat de tools aan hun behoeften voldoen.
Voor netbeheerders is een relatie met hun klanten geen issue: die kunnen immers niet overstappen. Voor leveranciers ligt dat anders, want consumenten switchen eenvoudig van de een naar de ander. Daar is binding dus belangrijk. Dat bereik je onder meer met slimme tools en loyaliteitsprogramma’s. Bied klanten bijvoorbeeld exclusieve productaanbiedingen, korting op hun rekening of beloningen bij energiebesparing.
Excellente klantenservice
Geef klanten veel inzicht over hun contract en verbruik – dat is al een belangrijk deel van je service. Lopen ze toch tegen problemen aan, dan is het belangrijk dat je klantenservice daar snel en effectief op reageert. Daarvoor moet de klantenservice niet alleen uitgebreide kennis van de klant hebben, maar ook inhoudelijk veel weten over het energievak en de transitie.
Gebruik verschillende kanalen naast elkaar en bedenk waar je welke content op welk moment het best kunt delen. Zo optimaliseer je de klantreis. Elk kanaal heeft z’n eigen eigenschappen en functionaliteiten, waardoor ze allemaal een andere functie in je aanpak kunnen vervullen – gebruik die ook. En blijf constant verbeteren en verder aansluiten op de klantbehoefte, door communicatiegedrag en energiegebruik nauwkeurig te monitoren. Zo leer je klanten steeds beter kennen en kan je maatwerk bieden.
Door je te richten op doelgroepsegmentatie, personalisatie, educatie en communicatie via omni- of harmonychannel, activeer je bewustwording over de energietransitie. Betrek zakelijke en particuliere klanten dus bij de ontwikkeling van (digitale) innovaties. Op die manier versterk je zowel je merk als je aanbod.