sitemap
Toegepaste expertise
Contentarchitectuur
Atie de Heer 19 november 2025
Leestijd 1 min

Checklist: website zichtbaar en vindbaar

Jouw website is de strategische plek voor je merk, je content, je dienstverlening en je conversie. Je wil dan ook graag dat de doelgroep jouw website kan vinden en begrijpen. In de huidige tijd is het noodzakelijk dat gebruikers en zoekmachines/AI-systemen binnen 10 seconden kunnen doorgronden waar jouw website over gaat. Op dit moment verandert er veel op het gebied van zoekmachines, AI-overview, zero-click-search en strengere wetgeving. Om nog relevant te zijn op internet moeten websites fundamenteel anders worden ingericht dan we gewend waren. Deze checklist helpt je om te beoordelen of jouw website goed zichtbaar en vindbaar is. 

Gedrag zoekmachines

Zoekmachines verschuiven hun strategie van gebaseerd op zoekwoorden naar gebaseerd op context en intent en ‘scannen’ websites op

  • structuur: contentarchitectuur/structured data;
  • entiteiten/contentpijlers die intentiegericht gericht zijn: vanuit de behoefte van de lezer; 
  • consistentie: kwaliteit content van de content;
  • betrouwbaarheid: feitelijke juistheid;
  • gedegen/uitvoerige informatie.

 Check of je website vanuit klantperspectief is ingericht

  • Is de structuur vanuit de wensen en behoeftes (intenties) van de klant opgezet, dus duidelijk én herkenbaar én met een consistente terminologie?
  • Sluit de content aan op die intenties en is de terminologie consistent?
  • Staan alle standaardhulpmiddelen (logo, zoeken, navigatie, etc.) op alle pagina’s op dezelfde plek

Absoluut niet goed is een structuur die gebaseerd is op inrichting van de organisatie.

Check je contentarchitectuur

  • Is er een contentarchitectuur en zijn de contenttypen met herbruikbare componenten (titel, alinea, quotes, afbeeldingen, etc.,) ingericht?   
  • Is er ook gedacht aan FAQ’s met goede antwoorden voor AI-readers zoals AI-overview en chatbots?
  •  Is in de URL-structuur duidelijk waar de pagina over gaat en waar de pagina staat?
  •  Is structured data (schema.org) toegepast zodat zoekmachines beter begrijpen waar je website over gaat?

 Absoluut niet goed zijn onnatuurlijke titels of dubbele pagina’s.

Check of is geanticipeerd op de zoekmachine anno 2026 

Is de content gericht op zoekvragen, intenties en natuurlijke taal?

  • Heeft de website verstopte informatie achter tabjes of accordeons (uitklapbare pagina’s) (AI vindt dat minder goed)?
  • Is het taalgebruik inconsistent (AI ziet dit als onbetrouwbaar)?
  • Heeft de website zware animaties, carrousels, en scripts die blokkeren?

Absoluut niet goed zijn onnodige tracking-scripts. Nodig is een goede mobile UX, mobiel gebruik is immers hoog.

Hulp nodig bij het zichtbaar en vindbaar maken van je website?
Neem dan contact met ons op