Model om een content-DNA in te vullen
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Contentinstrumenten
Atie de Heer 22 juli 2025
Leestijd 2 min

Model: Content-DNA

Elke organisatie heeft een verhaal te vertellen. Door dat in al je content en op ieder kanaal door te laten klinken, onderscheid je jezelf. Het model ‘content-DNA’ helpt je daarbij.

 Het DNA van je content bepaalt hoe jij jezelf op alle kanalen aan klanten laat zien. Hierin leg je de stijl, toon en het ritme van je content vast. Oftewel: hoe zien we eruit, hoe klinken we en hoe laten we onszelf online zien? Daarnaast gebruik je het content-DNA om in te spelen op wensen, behoeften en (koop-)motieven van je doelgroep.

 Je content-DNA moet aansluiten op klantbehoeften, maar ook passen bij de identiteit van je organisatie. Want als je te veel van je eigen stijl en cultuur afwijkt, voelt je doelgroep zich niet aangesproken. Ze kiezen niet voor niets jouw merk – het is dus belangrijk dat je authentiek bent.

Door het model in te vullen, volgens instructies, creëer je een eigen contentstijl zodat iedereen zelfs zonder logo weet dat jij het bent.

Wat is een content-DNA?

Het DNA van je content bepaalt hoe jij jezelf op alle kanalen aan klanten laat zien. Hierin leg je de stijl, toon en het ritme van je content vast. Oftewel: hoe zien we eruit, hoe klinken we en hoe vaak laten we onszelf online zien? Daarnaast gebruik je het content-DNA om in te spelen op wensen, behoeften en (koop-)motieven van je doelgroep.

 Stappenplan: zo ontwikkel je je content-DNA

Je content-DNA moet aansluiten op klantbehoeften, maar ook passen bij de identiteit van je organisatie. Want als je te veel van je eigen stijl en cultuur afwijkt, voelt je doelgroep zich niet aangesproken. Ze kiezen niet voor niets jouw merk – het is dus belangrijk dat je authentiek bent.

  • Stap 1: bepaal de stijl en cultuur van je organisatie.
  • Stap 2: bedenk met een team van collega’s de stijl, toon en het ritme van je content – van tekst tot audio.
  • Stap 3: toets het content-DNA eerst bij collega’s en vervolgens bij klanten. Pas het waar nodig aan.
  • Stap 4: maak instructies voor alle in- en externe content creators.

Hoe pas je het content-DNA toe?

Het DNA helpt je content te creëren en beheren. Zorg er dus voor dat alle creators het toepassen, want dan komen stijl, toon en ritme van je content op ieder kanaal en bij elk soort uiting overeen. Zo maak je je merk herkenbaar – waar mensen het ook tegenkomen. Bovendien wordt het ook beter gevonden, gehoord, gezien en gelezen. Daardoor geloven mensen je eerder, onthouden ze je beter en wordt je content meer gedeeld.

Als je meer wil weten over het ‘content-DNA’, download dan gratis de whitepaper Contentstrategie DE KISS CODE en Contentinstrumenten op onze website. 


Hulp nodig bij het invullen van het model: content-DNA?
Neem dan contact met ons op