Model om een vijf stappen een klantprofiel te maken.
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Kanaalinstrumenten
Atie de Heer 22 juli 2025
Leestijd 1 min

Model: Klantprofiel in kaart brengen

Met een goed product of nuttige dienst kom je een heel eind. Maar om die effectief aan de mens te brengen, zul je eerst je doelgroep helder moeten definiëren. Dat doe je met behulp van een profiel.

Een profiel - ook wel persona’s genoemd - is een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep(segment). Je schetst een fictieve klant met z’n eigen behoeften, wensen en gewoontes. Die fictieve klant staat symbool voor een bepaald segment (bijvoorbeeld schoolverlaters) waar je vervolgens met je content en kanalen veel beter op kunt inspelen. 

Download ons model ‘Klantprofiel in kaart brengen’. Door de stappen uit de instructies te volgen breng je profielen nauwkeurig in kaart, zodat je ieder segment op maat kunt aanspreken.

Hoe ontwikkel je een profielen?

  • Stap 1: doe een klantvraaganalyse, bijvoorbeeld op basis van websitedata of gegevens uit andere kanalen. Zo weet je welke vragen en behoeften je klanten zoal hebben. 
  • Stap 2: knip je doelgroep op in segmenten. Segmenten zijn groepen die overeenkomen op verschillende kenmerken. Bijvoorbeeld leeftijd, regio of gedrag, zoals traditioneel zijn. 
  • Stap 3: nog niet genoeg informatie verzameld? Dan kun je aanvullend onderzoek doen, bijvoorbeeld via interviews en enquêtes onder je klanten. 
  • Stap 4: gebruik het model Persona’s definiëren om de verschillende profielen op te stellen, op basis van alle informatie die je hebt verzameld.
  • Stap 5: beheer de profielen en hou ze up-to-date, op basis van de data die je uit je kanalen haalt. Door deze data ga je meer over je klanten weten zoals voorkeur voor specifieke content of producenten. Deze kennis kan je aan je profielen toevoegen zodat je steeds beter op de klantbehoefte kan inspelen. 

 Wat doe je vervolgens met de profielen?

Hou de verschillende klantprofielen bij de hand als je je content en kanalen vormgeeft. Je weet zo beter wie je probeert te bereiken, welke informatie bij ze aanslaat, welke media of kanalen ze het liefst gebruiken en welke stijl ze aanspreekt. Dankzij al die kennis kun je je klanten veel beter helpen.

Als je meer wil weten over ‘profielen’, download dan gratis de whitepaper Contentstrategie DE KISS CODE en Contentinstrumenten op onze website. 

Hulp nodig bij het invullen van het model: Klantprofiel?
Neem dan contact met ons op