Trend 2026
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Kanaalstrategie
Klantreizen
Atie de Heer 21 oktober 2025
Leestijd 4 min

Marketing in 2026: mens eerst

De symfonie staat of valt met het talent van de violist, niet met de viool. Datzelfde geldt voor technologie: de kunde van conceptuele denkers bepaalt de impact van je marketing, niet welke tools je gebruikt. Natuurlijk heeft techniek als AI ons veel gebracht. Maar het gebruik ervan is zó dominant geworden dat het ten koste gaat van de creativiteit en het onderscheidend vermogen van merken. 2026 wordt daarom een kantelpunt.

Technologie wordt iedere dag volwassener, AI ontwikkelt zich exponentieel snel. We weten steeds beter hoe we tools kunnen benutten. Die groei zal volhouden. Tegelijkertijd zullen we in 2026 teruggrijpen op betekenis en emotie: het verhaal áchter een merk. Empathische merken zullen succesvol zijn, doordat ze de wensen en behoeften van hun klanten en medewerkers begrijpen. En daar perfect op inspelen. 

Terugkeer naar pure marketing

Binnen de drie belangrijkste marketingdisciplines – content, kanalen en klantreizen – zien we organisaties steeds meer bewegen richting puurheid en creativiteit, bescheidenheid en integriteit. Deze bedrijven zetten bovendien in op eerlijke beloning van hun medewerkers en aandacht voor mens en milieu. 

Content in 2026: dóór en vóór mensen

Menselijker, persoonlijker en authentieker – die kant gaat content op. Deze trends verwachten we: 

  1. Content wordt puurder, door echte en unieke verhalen. Hier heb je creatieve geesten voor nodig: content moet onderscheidend zijn en een emotionele band met je doelgroep opbouwen.
  2. Interactie wordt belangrijker, in de vorm van spelletjes, polls en quizzen. Deze trend wordt doelgroep-specifiek ingevuld. In andere woorden: het is belangrijk om goed in te spelen op de interessegebieden van verschillende doelgroepsegmenten. Interactieve marketing is een laagdrempelige manier om klanten kennis te laten maken met je merk.
  3. Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) gaan een grotere rol spelen. Deze mengvormen van digitale en fysieke uitingen bieden een unieke merkervaring. Als organisatie moet je aandacht besteden aan valkuilen als privacy en technische beperkingen. Maar zolang je je gezond verstand gebruikt en deze ontwikkelingen stap voor stap omarmt, kunnen AR en VR belangrijker worden.
  4. AI zal nog worden gebruikt om content te maken, maar alleen als er geen onderscheidende creativiteit nodig is. Denk aan product-omschrijvingen of ondersteunende UX-copy. Voor aantrekkelijke content is AI niet meer dan een hulpmiddel: om trends te analyseren, ideeën te toetsen en de markt te doorgronden.
  5. Searchtechnologie neemt een vlucht, doordat alle aanbieders strijden om het grootste marktaandeel. Denk aan de AI-modus van Google met o.a. ChatGPT Of tussen zoekmachines zoals TikTok, Instagram en Google.  We zullen in 2026 allemaal hard moeten werken om zichtbaar en vindbaar te blijven.
  6. Visueel zoeken betreedt het toneel: AI kan afbeeldingen gebruiken om vergelijkbare producten of objecten te vinden. Een nieuwe zoekmogelijkheid die niet wordt beperkt door trefwoorden. Merken die visueel zoeken in hun strategie opnemen, worden vindbaarder. En ze verkleinen de stap voor consumenten tussen inspiratie en aankoop.
  7. In 2026 heb je een solide contentarchitectuur nodig om zichtbaar en vindbaar te blijven, nu zoekmachines en chatbots door AI worden gedomineerd. Denk aan strak geordende digitale kanalen, duidelijke koppen, korte alinea’s, treffend beeldmateriaal. Content moet niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook de prangende vragen van klanten beantwoorden. 

Kanalen in 2026: persoonlijk en samenhangend

Je content is maar een deel van de puzzel. Kanalen – hoe je content bij klanten terechtkomt – blijven in 2026 evengoed essentieel. Specifiek ligt de focus hierop:

  1. Door alle ontwikkelingen kiezen klanten heel eenvoudig een device en kanaal, en wisselen ze net zo makkelijk. Ze verwachten dan dat ze verder kunnen gaan waar ze gebleven waren. Daarom is een samenhangende omnichannelstrategie onmisbaar, waarin één backoffice de activiteiten binnen alle kanalen regisseert. Daardoor ervaren klanten consistentie, en dat maakt ze tevreden.
  2.  Persoonlijkheid overwint: klanten die persoonlijke ervaringen krijgen, zijn betrokken, loyaal en kopen meer. 2026 staat daarom in het teken van hyperpersonalisatie met behulp van AI er data wordt gebruikt om te begrijpen wat klanten willen, soms zelfs voordat ze dat zelf goed en wel weten. Vervolgens kun je content, kanalen, producten en diensten afstemmen op gedrag, behoeften en context. Belangrijke kanttekening: succesvolle hyperpersonalisatie vindt plaats in al je kanalen, niet alleen de digitale.
  3.  Consumenten worden steeds bewuster van hoe hun data wordt gebruikt. Dat komt onder andere door voorlichting van de overheid en steeds strengere wetgeving als de AVG. Als organisatie zul je in 2026 transparant moeten zijn over hoe jij data verwerkt. Uiteraard heb je expliciete toestemming van de betrokkenen nodig, en moeten ze toegang hebben tot data die je over ze hebt verzameld. Die moeten ze ook kunnen aanpassen en verwijderen. Regel je dit goed, dan oogst je vertrouwen.
  4. AI-agents zijn in 2026 in staat volledige gesprekken te voeren en kunnen zelfs inspelen op emoties die ze in je stem horen. Hierdoor verloopt een gesprek soepeler, wat de drempel verlaagt om chatbots in te zetten. Bovendien zijn gebruikers meer tevreden over de interactie.

Klantreizen in 2026: slim, sociaal en fysiek

De ideale klantreis in 2026 houdt rekening met het volgende:

  1.  Klantreizen worden steeds vaker ondersteund door AI: voorspelbare taken automatiseren, gesprekken vastleggen, persoonlijke interactie mogelijk maken. Die ontwikkeling zorgt voor hogere medewerker en klant-tevredenheid. Maar let op: als je klantreizen niet op orde zijn, wordt je AI-inzet een mislukking. Zet eerst de basis goed neer, de tevredenheid volgt dan vanzelf. 
  2.  In 2026 zul je via social media en apps meer kunnen kopen. Denk aan in-app aankopen, live shopping events en livestreams, en influencer e-commerce. Deze live shopping-trend is in Europa nog niet écht geland, maar door TikTok en Instagram zal het niet lang duren. Het biedt gebruikers een snelle, makkelijke en naadloze winkelervaring. Een trend om in de gaten te houden.
  3.  Steeds meer mensen raken uitgekeken op het gedoe rond de pakjes en gaan weer naar fysieke winkels. Die trend zet in 2026 zeker door. Ervaringswinkels zijn in het voordeel: een omnichannel-aanpak versterkt de klantrelatie, zeker wanneer klanten makkelijk kunnen schakelen tussen online en offline.

Kortom: als je het ons vraagt, zijn persoonlijke ervaringen waarbij mensen iets voelen dé sleutel tot marketingsucces in 2026. 

Heb je hulp bij nodig bij het terugbrengen van ‘de mens’ in je marketing? We helpen je graag!
Neem dan contact op