Klanten vinden en vasthouden
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Atie de Heer 19 juli 2025
Leestijd 1 min

Model: Je klanten vinden en vasthouden

Je klanten duurzaam aan je binden: elke organisatie wil het, maar het klinkt makkelijker dan het is. Het vraagt allereerst om diepgaande kennis van je doelgroep. Vervolgens heb je een planmatige aanpak nodig om ze op de juiste manier te bereiken met relevante, aantrekkelijke en activerende content. 

Download ons model ‘Je klanten vinden en vasthouden’. Dit model én de bijbehorende instructies laten je een pragmatische aanpak zien hoe je klanten kan vinden en behouden.

Zes stappen om klanten te vinden en vast te houden

  1. Stap 0: stel user persona’s op (zie model Persona’s definiëren). 
  2. Stap 1: Vinden: zoek uit in welke online en offline kanalen je doelgroep zich bevindt. Bedenk een strategie om te verleiden met niet-commerciële en gepersonaliseerde content. Neem hier altijd een call to action in op, om potentiële klanten de weg naar je kanalen te wijzen.
  3. Stap 2: Verleiden: Boei je doelgroep door de dialoog met ze aan te gaan, zowel op de plekken waar ze zich bevinden als op je eigen kanalen. Vergeet niet om ook hier een call to action in op te nemen. Handige tip: deel de content van je potentiële klanten, bijvoorbeeld als ze een foto, video of verhaal plaatsen over je product of dienst.
  4. Stap 3: Verrassen: Maak onderscheidende, relevante en opvallende verhalen – in andere woorden: creëer een magic moment tussen jou en je ontvangers. Bijvoorbeeld met een onverwacht kijkje achter de schermen van je organisatie. In deze stap kun je virtual reality of augmented reality goed gebruiken om een meeslepende interactie tussen mensen en je organisatie te bewerkstelligen.
  5. Stap 4: Verdiepen: Deel verhalen van echte klanten die inspireren, ontroeren of verbinden. Bied je doelgroep gedetailleerde instructies en nuttige tips, en help ze zo het maximale uit je producten of diensten te halen.
  6. Stap 5: Verbinden: Bied je klanten exclusieve content of voordelen, zoals VIP-evenementen, webinars of toegang tot productlanceringen. Of organiseer live-sessies met een expert waar ze direct kunnen leren en vragen kunnen stellen.
  7. Stap 6: Vasthouden: Verwen je klanten met waardevolle, emotionele en persoonlijke ervaringen – en laat zo bovendien zien dat ze je ziét en begrijpt. Stuur ze een onverwacht cadeautje of uit je waardering aan trouwe klanten met een kortingsbon. Lichtend voorbeeld: de gepersonaliseerde flesjes van Coca-Cola, waarop mensen hun eigen naam kunnen laten drukken. De combinatie van storytelling, personalisatie en verrassingen levert content op die een blijvende indruk achterlaat en zo loyale klanten aan je (ver)bindt.
Hulp nodig bij het invullen van het model?
Neem dan contact op.