Model: Klantbehoefte en kernboodschap
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Atie de Heer 21 juli 2025
Leestijd 1 min

Model: Klantbehoeften en kernboodschappen

Je kunt nooit aan alle behoeften van je klanten voldoen. Maar geen zorgen: dat hoeft ook niet. Het is veel belangrijker om de essentie van de klantbehoefte te achterhalen, en daar via een rake kernboodschap perfect op in te spelen. 

Door de belangrijkste wensen, verwachtingen en het gedrag van je klanten in kaart te brengen, ontdek je de essentie van de kernbehoefte. Dat doe je door naar ze te luisteren en hun feedback serieus te nemen. Alleen dan kun je treffende content, kanalen, producten en diensten bieden.

Download ons model ‘Klantbehoefte en kenboodschap’. Door het model volgens de instructies in te vullen weet je precies wat de behoeftes van je klanten zijn en met welke kernboodschappen je ze kan raken. Dan kan je doelgericht aan de slag met het creëren van de juiste content. 

Hoe vind je de essentiële behoefte van je doelgroep? 

  • Stap 0: Identificeer je doelgroep (zie model Profiel). En vul de WHY van je organisatie in het model in.
  • Stap 1: achterhaal de belangrijkste wensen en vragen van je klanten. Bijvoorbeeld via zoekwoordenanalyses, enquêtes, focusgroepen of social media. 
  • Stap 2: stel jezelf de vraag: welke kenmerken van je product of dienst zijn voor je doelgroep écht belangrijk? Dat is de essentie van de klantbehoefte.
  • Stap 3: vertaal deze naar één of een aantal kernboodschappen of thema’s, en formuleer ze vanuit het perspectief van je doelgroep.
  • Stap 4: vul je contentkalender met deze kernboodschappen, bijvoorbeeld door elke maand een ander thema te belichten.
  • Stap 5: breng de kernboodschap tot leven door relevante content op maat te bieden 

Hoe zorg je vervolgens dat je kernboodschap aanslaat?

Je hebt je kernboodschap, maar je bent er nog niet. Pas als die overeenkomt met de beleving van je doelgroep, is die effectief. Je moet ‘m daarom stap voor stap opbouwen, met relevante content in de juiste taal (zie model Kanalen in perfecte harmonie). Zorg er daarom voor dat je met klanten in gesprek blijft gaan – zo weet je precies hoe hun behoeftes zich ontwikkelen.

Als je meer wil weten over ‘klantbehoefte en kernboodschappen’, download dan gratis de whitepaper Contentstrategie DE KISS CODE op onze website. 

https://datadirection.nl/modellen-whitepapers

Hulp nodig bij het invullen van het model?
Neem dan contact op