Model om een kanaalformule te maken
Toegepaste expertise
Kanaalstrategie
Atie de Heer 22 juli 2025
Leestijd 1 min

Model: Kanaalformule

In een kanaalformule leg je voor ieder kanaal de essentiële informatie vast: wat je communiceert, aan wie, hoe en waarom. Daardoor zie je meteen of je kanalen een duidelijk doel en specifieke doelgroep dienen. Overigens neem je in een kanaalformule geen gedetailleerde instructies voor contentcreatie op. Daarvoor gebruik je een content playbook  die beschrijft de contentmethoden, -technieken en -processen om de contentstrategie succesvol uit te kunnen voeren). In de kanaalformule bepaal je vooral de richting en het doel van ieder kanaal.

Met een kanaalformule maak je duidelijk waar elk kanaal voor dient. Dat is fijn voor je klanten, die beter weten wat ze op elk kanaal kunnen verwachten. En voor je medewerkers, die beter weten wanneer ze welk kanaal moeten inzetten. Dankzij dit handige model ‘Kanaalformule’ en de bijbehorende instructies stel je heel eenvoudig zo’n kanaalformule op. 

Hoe stel je een kanaalformule op?

Elk kanaal biedt z’n eigen beleving. In de kanaalformule leg je alles vast wat die beleving bepaalt. Let daarbij goed op de samenhang met andere kanalen. Zorg er het liefst voor dat ieder kanaal een eigen positionering en rol heeft. In andere woorden: dat er niet te veel overlap is. Hierbij ga je uit van de relatieve kracht van ieder kanaal (zie model De kracht van je kanalen).

Stap 0: maak eerst een scorecard met de relatieve kracht van je kanalen (zie model De kracht van je kanalen). Beschrijf vervolgens per kanaal welke rol het vervult binnen je kanaalstrategie (zie model Integrale samenhang kanalen). 

  • Stap 1: geef je kanaal een titel.
  • Stap 2: vul het doelgroepsegment van het kanaal in. Hiervoor gebruik je je persona’s (zie model Persona’s definiëren).
  • Stap 3: bepaal de update- of uitgave-frequentie – hoe vaak plaats, post of publiceer je iets?
  • Stap 4: beschrijf de positionering in één pakkende zin(snede). Een mooi voorbeeld van magazine EW: ‘Eerst de feiten’.
  • Stap 5: beschrijf de stijl van het kanaal aan de hand van kernwoorden. Denk aan termen als modern, vrolijk, simpel, minimaal, toegankelijk of vriendelijk. Geef ook aan hoe je de doelgroep aanspreekt: gebruik je bijvoorbeeld ‘je’ of ‘u’?
  • Stap 6: beschrijf de formulepijlers van het kanaal. Bijvoorbeeld aan de hand van het belevingsmodel van Pine & Gilmore (zie whitepaper ‘Kanaalstrategie’).
  • Stap 7: stel KPI’s op, zodat je kunt meten of je kanalen hun doel bereiken.

Als je meer wil weten over ‘kanaalformules’, download dan gratis de whitepaper Kanaalsstrategie VERBINDEN op onze website. 

Hulp nodig bij het invullen van het model: Kanaalformule?
Neem dan contact op