Model om alle kanalen in perfecte samenhang te brengen
Toegepaste expertise
Kanaalstrategie
Atie de Heer 22 juli 2025
Leestijd 1 min

Model: Kanalen in perfecte harmonie

Gebruik je verschillende kanalen, dan is een integrale samenhang daartussen onmisbaar voor een naadloze, consistente en persoonlijke klantbeleving. Het is de sleutel tot een hogere klanttevredenheid.

Wat houdt integrale samenhang tussen je kanalen in?

Sluiten je kanalen naadloos op elkaar aan, dan ervaart een klant er geen drempels tussen – waar ook in de klantreis. Hierdoor bieden ze samen een vloeiende, consistente en coherente klantbeleving. Zo benut je ieder kanaal optimaal, en vervullen ze elk een unieke, belangrijke rol binnen het geheel. In vier stappen zorg jij voor een integrale samenhang.

 Waarom zou je werken aan integrale samenhang?

Harmonie tussen je kanalen leidt tot een hogere klanttevredenheid. Bovendien: om integrale samenhang aan te brengen, is overzicht en inzicht nodig – ook dát is waardevol.

  • Je ziet direct welk kanaal overbodig is, of waar juist ruimte ligt voor een nieuw kanaal.
  • Je hebt alles in handen om individuele kanaalformules (richtlijnen voor de doelgroep, structuur, onderwerpen en stijl van een kanaal) uit te werken.
  • Je kunt direct ingrijpen bij (dreigende) kanaalwildgroei.

Hoe zorg je voor integrale samenhang?

Ons model helpt je in vier stappen bij de inventarisatie, waardering en afstemming van je kanalen. Gebruik hiervoor de scorecard in de download.

  • Stap 1: Inventariseer in de eerste kolom welke kanalen je gebruikt of wilt gaan inzetten. En vooral waar welke doelgroepsegmenten gebruik van maken voor welke toepassing. 
  • Stap 2:  In de tweede kolom noteer je de rol en positie van het kanaal binnen je kanalenmix. Dit baseer je mede op de relatieve kracht van het kanaal (zie model De kracht van je kanaal).
  • Stap 3: Zet in de laatste kolom de toepassingen (bijvoorbeeld informatievoorziening, selfservice toepassingen) van elk kanaal.
  • Stap 4: Toets de integrale samenhang tussen je kanalen: onder collega’s, maar ’t liefst ook bij een klantpanel. 

 Pas op basis van de resultaten van stap 4 zo nodig je kanalenmix aan.

 Als je meer wil weten over ‘kanalen in perfecte balans’, download dan gratis de whitepaper Kanaalstrategie VERBINDEN op onze website.

Hulp nodig bij het invullen van het model: Kanalen in perfecte harmonie?
Neem dan contact met ons op