Sprekers: Joost Groenestein, Atie de Heer en Joost Tervelde
Toegepaste expertise
Contactstrategie
Klantreizen
Atie de Heer 20 oktober 2025
Leestijd 2 min

Recap Webinar: Werkdruk verminderen in ziekenhuizen, hoe doe je dat?

Ziekenhuizen staan onder druk. Er is te weinig personeel. Minder personeel betekend minder patiënten kunnen behandelen, met als consequenties minder inkomsten. Daarnaast lijkt het er op dat een aantal politieke partijen ook nog eens willen korten op de zorg. Dit alles stond centraal in ons boeiende webinar van 16 oktober ‘Hoe maak je de werkdruk in ziekenhuizen beter beheersbaar? De interessante vragen die gesteld werden leverden niet alleen meer inzichten op, het maakte de webinar ook levendiger en interessanter.

De ‘knip’ ondersteund met de juiste kennis op de juiste plaats

Joost Groenestein manager FCC, van Franciscus Gasthuis & Vlietland vertelde hoe wel-medische en niet-medische patiëntcontacten gescheiden zijn. Hierdoor worden de poli’s ontlast doordat de niet-medische vragen verschoven zijn naar het Contact Centrum. Door deze ‘knip’ te maken krijgt de visie ‘de patiënt centraal’ handen en voeten. De dienstverlening aan de patiënt wordt verhoogd en de capaciteit én de kosten worden beter beheerst. 

Joost presenteerde de inrichten van de kennisbank die de medewerkers van het Contact Centrum ondersteund tijdens de contacten met patiënten. De kennisbank is ingericht vanuit de reis van de patiënt waardoor de medewerker van het Contact Centrum goed kan inspelen op de behoefte van de patiënt.  Franciscus is bezig om AI technologie toe te voegen aan de kennisbank zodat het zoekresultaat optimaal is. Het eerste experiment is zeer veelbelovend. 

Hoe alle patiëntcontacten in goede banen wordt geleid dankzij AI

Joost Tervelde van AntwoordPlus legde uit hoe patiënt contacten ondersteund kunnen worden met de juiste technologie. Een technologie die bovendien ondersteund wordt door AI. 

Door informatie op een slimme manier op te bouwen binnen een kennisbank is de kennis klantvraag specifiek te maken. Het is volledig geënt op de behoefte van diegene die een antwoord zoekt. De medewerker van een contactcentrum of van de poli of de klant. Dit gebeurt “onder- de-motorkap”, waardoor het beheer van alle kennis voor elke toepassing en elke doelgroep eenvoudig is. Alle patiëntreizen kunnen volledig ondersteund worden. Niet alleen door de kennisbank. AI legt ook het contact AVG-proof met de patiënt vast. Waardoor er eenvoudig een samenvatting van het gesprek naar de patiënt gestuurd kan worden

Werkdruk terugdringen:  start met een medewerker- en patiëntcontactstrategie

Atie de Heer van Data Direction vertelde wat er allemaal bij komt kijken om patiëntreizen in te richten binnen in een ziekenhuis. Goed ingerichte patiënt reizen elimineren overbodige stappen. Zodat er eigenlijk meer capaciteit ontstaat met hetzelfde aantal mensen. Een belangrijke eerste stap is het vaststellen van een contactstratege voor de medewerker en voor de patiënt. Door zekerheid te bieden aan medewerkers is er veel meer plezier in het werk en vertrouwen in de organisatie. Een tweede belangrijke stap is het vaststellen van kaders voor de patiëntreizen. Besloten moet worden of er een knip komt tussen medische en niet medische taken. Ook of met AI wordt gewerkt, waar en hoe met respect voor de privacy. Pas daarna kunnen de huidige processen in gebeeld gebracht worden en kunnen de patiëntreizen, patiëntprocessen en werkprocessen uitgetekend getoetst en worden geïmplementeerd. Een hoge betrokkenheid en patiënt hierbij is een must. 

Meer weten over het beter beheersen van de werkdruk in ziekenhuizen?

Wil je ook weten wat Joost Groenestein, Joost Tervelde en Atie de Heer allemaal vertelde over het verlagen van de werkdruk in jouw ziekenhuizen? Bekijk en beluister dan de webinar. Zodat je het uitdagende onderwerp ‘werkdrukbeheersing in ziekenhuizen’ beter bespreekbaar kan maken. Waardoor er óók over mogelijke oplossingen nagedacht kan worden.

Via deze link is de gehele webinar te bekijken https://datadirection.nl/webinar-16-oktober

Deze link kan met iedereen gedeeld worden. Er zit geen ‘slot’ op.

Wil jij weten hoe je de werkdruk in jouw ziekenhuis kan verminderen?
Neem dan contact met ons op.