Model: Sterk werkgeversmerk
Toegepaste expertise
Contentstrategie
Contactstrategie
Atie de Heer 21 juli 2025
Leestijd 2 min

Model: Sterk werkgeversmerk

Een sterk werkgeversmerk valt of staat met je reputatie als werkgever. Die wordt gevormd door de waarden, cultuur, visie en missie van je organisatie. Eigenlijk gaat het om de beloftes die je medewerkers doet en of je deze vervolgens ook echt waarmaakt.

Een sterk werkgeversmerk trekt talent aan én verhoogt betrokkenheid. Je wilt vooral dat medewerkers zich verbonden en gemotiveerd voelen. Daarvoor is het belangrijk dat ze autonomie en eerlijke kansen krijgen: hoe beter jij voor ze zorgt, hoe trotser ze zijn om bij je te werken. Dat enthousiasme stralen ze vervolgens uit, wat jouw werkgeversmerk versterkt. Gevolg: een betere positie op de arbeidsmarkt.

Een sterk werkgeversmerk begint allemaal met oprechte en transparante in- en externe communicatie op basis van de beloftes. Hierdoor weten (potentiële) medewerkers wat ze kunnen verwachten. Download model ‘Sterk werkgeversmerk’. Door de instructies te volgen kan je in zes stappen je werkgeversmerk versterken.

Hoe versterk je je werkgeversmerk?

Een sterk werkgeversmerk begint allemaal met oprechte en transparante communicatie op basis van de beloftes. Hierdoor weten (potentiële) medewerkers wat ze kunnen verwachten. Het volgende stappenplan helpt je op weg.

  • Stap 0: Heldere beloftes en een sterke contentstrategie
  • Stel duidelijke, inspirerende kernwaarden en beloftes op: waar kunnen jouw medewerkers op vertrouwen? Ontwikkel een contentstrategie die deze kernwaarden uitstraalt en een authentiek inkijkje in de werkcultuur en de autonomie en carrière kansen geeft.
  • Stap 1: Toon je ware gezicht
  • Laat je organisatie zien: liefst geen geregisseerd toneelstuk, maar hoe het er écht bij jullie aan toegaat. Gebruik foto’s en video’s van een typische werkdag en laat jullie diversiteit zien. 
  • Stap 2: Laat de werkomgeving spreken
  • Maak de werkomgeving aantrekkelijk én zichtbaar. Bijvoorbeeld door medewerkers aan het woord te laten, en webinars of livestreams te organiseren. Zo geef je een authentiek beeld van je organisatie’s normen, waarden en beloftes.
  • Stap 3: Kijkje in de keuken
  • Nodig potentiële medewerkers uit tijdens een open dag. Zo krijgen ze de kans om de sfeer te proeven en persoonlijk kennis te maken met het team.
  • Stap 4: Werk aan je netwerk
  • Speel jezelf in de kijker, bijvoorbeeld door samen met universiteiten en beroepsopleidingen stageprogramma’s aan te bieden. Of door mee te doen aan netwerkbijeenkomsten, congressen of andere events. Zo word je zichtbaar!
  • Stap 5: Laat jezelf vaak genoeg zien
  • Publiceer regelmatig blogs en artikelen over je organisatie en zorg dat die goed vindbaar zijn. Bonustip: betaalde advertenties kunnen je zichtbaarheid verder verbeteren.
  • Stap 6: Maak de kandidaatreis persoonlijk
  • Personaliseer de sollicitatie-ervaring en stroomlijn de reis van potentiële medewerkers, bijvoorbeeld met AI en chatbots. Maak van het hele sollicitatieproces een aantrekkelijke en op maat gemaakte ervaring.

Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je een sterk werkgeversmerk opbouwt? Download onze whitepapers Medewerker- en klantcontactstrategie en Contentstrategie.


Hulp nodig bij het invullen van het model?
Neem dan contact met ons op