Klantreizen implementeren zonder strijd: lukt dat?
'Gelijk hebben wil niet zeggen gelijk krijgen’ zal menig klantminnende medewerker ondervinden tijdens de implementatie van klantreizen.
Klantreizen (customer journeys) uitdenken en inrichten klinkt zo simpel. Je schetst en implementeert de stappen van de klant door alle kanalen, afdelingen en ketenpartners heen om ze te verbinden tot een logisch geheel. Datzelfde doe je voor de ondersteunde kanalen van de medewerkers en klaar is kees. Ook al doe je dit met je klanten en op basis van klantonderzoek en feiten: de praktijk kan heel weerbarstig zijn.
Als je klantreizen echt goed inricht heeft dat een enorme impact op de werkwijze van de organisatie en haar ketenpartners. Met andere woorden: door klantreizen vanuit de behoefte van de klant in te richten raak je elk werkgebied van de dagelijkse operatie. En die willen niet altijd meewerken ‘we doen het toch altijd zo en dat gaat toch goed’. Wat niet gezien wordt is dat taken vaak heen en weer ‘pingpongen’ door de hele organisatie. En vooral dat klanten daardoor langer moet wachten, er fouten worden gemaakt en de kosten aanmerkelijk hoger zijn.
In plaats van samen integraal te werken aan het bouwen van een klantgerichte organisatie ontbrandt er dan soms een machtsstrijd. Een strijd die uitsluitend verliezers kent. Omdat het dan gaat over wie waarover verantwoordelijk wordt/of blijft. Dat kan ook gaan over het bedekken van alle fouten die gemaakt worden op de eigen afdeling. Het gevolg van deze strijd is veel onrust en onzekerheid bij de medewerkers, die zich niet veilig voelen. En dat is jammer.
Er is geen strijd nodig, maar een organisatie waar mensen met elkaar praten. Bijvoorbeeld over de bedrijfscultuur: heeft die wel voldoende voedingsbodem om klantgericht te worden? Door te praten en echt te gaan samenwerken, zet de organisatie de eerste stappen naar klantgerichtheid.
Waarom is klantgerichtheid zo belangrijk?
Bij commerciële organisaties zullen klanten oordelen en, als het ze niet zint, veroordelen. Organisaties die zich niet richten op de klant lopen de kans dat klanten weglopen. Verschillende onderzoeken* tonen aan dat klanten verwachten dat organisaties hun behoeften en verwachtingen begrijpen. Klanten verwachten dat organisaties zich echt verplaatsen in hun positie en behoefte. Iets extra’s doen of proactief handelen door direct de fout herstellen. Eigentijdse kanalen bieden met laagdrempelige technologie waarbinnen ze niet verdwalen, maar de menselijk maat ervaren.
Het gaat er dus niet om wat je concurrent doet. Het gaat erom wat jouw organisatie weet en doet: wat wil de klant en hoe ga jij die klant echt helpen. Dat betekent niet altijd een product of dienst verkopen. Dat kan ook een advies zijn waar geen inkomsten tegenover staan. Die klant komt zeker terug.
In de kern komt het erop neer dat klantgerichtheid betekent dat je de klant en behoefte altijd op de eerste plaatst zet. Het betekent ook een bedrijfscultuur waar iedereen zich richt op de klant met als doel een oprechte relatie met elke klant.
Wat is precies een klantreis?
Organisaties die echt klantgericht zijn werken met klantreizen en klantprocessen. Twee zaken die onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn. De klantreis stuurt het klantproces zodat de klant nooit kan verdwalen.- Een klantreis is een reis van de klant.
- Een klantreis ondersteunt elke stap van die klant:
- Van het begin (behoefte van de klant) tot en met het einde (de invulling van die behoefte).
- Een klantreis gaat altijd als een satéprikker dwars door alle kanalen en alle afdelingen van de gehele organisatie en haar ketenpartners heen.
- Een klantreis biedt:
- Eenduidige content die door de klant begrepen wordt en elke stap ondersteund.
- Laagdrempelige en eenvoudig toepasbare kanalen/middelen met goede routewijzers zodat de klanten weten hoe te handelen.
- Een klantproces is de reis van een medewerker (ook de medewerker van ketenpartners) die, waar dat nodig is, alle stappen van de klant ondersteunt. Dat is mogelijk dankzij:
- Een integrale samenwerking tussen kanalen, alle afdelingen en alle ketenpartners.
- Een duidelijke medewerker- en klantcontactstrategie.
- De beschikking over de juiste:
- Kennis en heldere instructies.
- Klantgerichte middelen zoals kanalen/klantcontactpunten, klantcontactregistratiesysteem, etc.
Veel organisaties zijn bezig met het inrichten van klantreizen. Daarin zit niet meer het onderscheidende vermogen. Het onderscheidende vermogen zit wel in de toevoeging van klantprocessen tot in de haarvaten van de organisatie. Juist door die diepte op te zoeken ontstaat soms de strijd. Het is echter wel nodig als je echt onderscheidend wil zijn.
Kennissessie customer journeys
Doe je mee met de gratis workshop Customer journeys, over klantreizen, klantprocessen en satéprikkers op 10 maart 2022? Meld je nu aan en zorg dat je erbij bent: fysiek of digitaal.
Zorg ervoor dat er altijd kanalen zijn die als ‘achtervang’ fungeren. Dus bijvoorbeeld als de klant vastloopt op de website wordt hij opgevangen door het kanaal telefoon (een medewerker) en verder geholpen. Dat vraagt veel van de klantprocessen (de mensen en de organisatie).
En kijk daarna naar de klantprocessen. Maak met elkaar duidelijk waar klantvragen blijven liggen of waar terugbel- en serviceverzoeken niet worden gehonoreerd. Kijk ook naar klantreizen die vastlopen binnen al die silo’s (afdelingen) in de organisatie. Waar niet duidelijk is wat team B nodig heeft van team A om zelf zijn levering aan team C goed uit te voeren. Heb ook het lef met elkaar te bespreken of teams wel of niet samengevoegd moeten worden. Of er taken naar een ander team overgedragen moet worden.
Werk alles tot op de ‘komma’ uit. Toets dit door bijvoorbeeld op basis van scripts rollenspellen te spelen. Dan haal je de fouten eruit. Leg het daarna voor aan klanten. Je zult zien dat er dan nog (denk)fouten uitgehaald worden.
Klantreis klant
Klantreis medewerker