Wat zijn klantzekerheden?
Klantzekerheden gaan over de manier waarop je met klanten omgaat. Het zijn beloftes die gelden voor iedereen in de organisatie en onafhankelijk zijn van kanaal of contactmoment. Bijvoorbeeld: altijd vriendelijk, altijd duidelijk, altijd oplossingsgericht. Die beloftes moet je vervolgens concreet maken, in processen opnemen en toetsen op effect. Klantzekerheden vormen het fundament van je klantcontactstrategie: iedereen kent ze, iedereen handelt ernaar.
Klantzekerheden zorgen voor:
- Herkenbaarheid en rust bij klanten.
- Duidelijkheid voor medewerkers.
- Consistentie in elk contact.
- Aanbevelingen en betere klantrelaties.
Klantzekerheden kiezen
Niet elke organisatie hoeft dezelfde zekerheden te bieden. Het hangt af van je markt, je klanten en je belofte als merk. Bij Hartman Tuinmeubelen draait het bijvoorbeeld om productkwaliteit, Muzelaar focust op de mens. DAS richt zich jouw verwachtingen. Wat je ook wilt uitstralen: zorg dat je klantzekerheden ambitieus maar haalbaar zijn. Veranker ze in je systemen, klantreizen, klantprocessen en werkprocessen. En publiceer ze in je winkels, je kantoren, op je website, via je klantenservice. Klanten moeten ze kennen, medewerkers moeten ze waarmaken.