Onderscheidt jouw hogeschool zich van alle andere 35 hogescholen?
Hogescholen blijven groeien. Het studiejaar 2018-2019 kende 3,4% (456.633) meer studenten dan het jaar daarvoor. Maar hoe maakt een student, los van de studiekeuze, nu een keuze voor een specifieke hogeschool? Alle hogescholen vertellen hetzelfde verhaal, dat maakt het kiezen heel erg moeilijk.
Er is bijna geen hogeschool die zich niet profileert als de enige echte kennispartner in de eigen regio. Er zijn weinig hogescholen die niet laten weten dat ze flexibiel onderwijs, digitalisering, persoonlijk, maatwerk, etc. belangrijk vinden. Er is geen hogeschool die niet laat weten dat de sfeer en de kwaliteit van het onderwijs essentieel is voor een student om zich thuis te voelen.
Onderscheidend positioneren is geen sinecure
Positioneren betekent dat jouw hogeschool zich onderscheidt van andere hogescholen en zo een breinpositie opbouwt bij studenten en haar beïnvloeders. Bij een hoge breinpositie denkt de doelgroep direct aan jouw hogeschool. En dat is voor de studiekeuze van een student essentieel.
Een hoge breinpositie kun je alleen maar bereiken door keuzes te maken. Dus niet de ‘dertien in een dozijn’ hogeschool te zijn die alles biedt. Maar duidelijk vertellen waar je voor staat. Als je niet durft te kiezen krijg je geen plek in het brein van je doelgroep. Er zijn absoluut één of een aantal unieke zaken waarin jouw hogeschool zich onderscheidt. En die onderscheidende kenmerken moet je vinden en uitvergroten.
Als je niet durft te kiezen krijg je geen plek in het brein van je doelgroep
Een unieke positionering moet aan een aantal criteria voldoen:
- Houd rekening met ‘hokjesdenken’: hogescholen in algemene zin hebben al een breinpositie bij de doelgroepsegmenten.
- Passen binnen de context van markt, de eigen organisatie en haar strategie.
- Belofte waar kunnen maken.
- Geloofwaardig/haalbaar.
- Uniek.
- Emotie: juiste gevoel opwekken
- Relevant voor de doelgroep
Krachtige verhalen, aantrekkelijke kanalen