RACI-model

Journey

Omschrijving

Een RACI-model is een hulpmiddel om de rollen en verantwoordelijkheden binnen een organisatie of projectteam vast te leggen. Het helpt de organisatie om duidelijke communicatie tot stand te brengen. Maar ook om de besluitvorming te verbeteren en ervoor te zorgen dat er verantwoording wordt afgelegd over taken en prestaties.

De vier "teamrollen" van het RACI-model bestaan uit:

  • Responsible (verantwoordelijke rol): persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering. Verantwoording wordt afgelegd aan de persoon die eindverantwoordelijk is.
  • Accountable (eindverantwoordelijke rol): degene die (eind)verantwoordelijk, bevoegd is en goedkeuring geeft aan het resultaat. Er is slechts één persoon accountable.
  • Consulted (rol van geraadpleegde): deze persoon geeft (mede) richting aan het resultaat. Deze persoon wordt voorafgaand aan beslissingen of acties (verplicht) geraadpleegd.
  • Informed (rol van geïnformeerde): persoon die geïnformeerd wordt over de beslissingen, over de voortgang, de bereikte resultaten.

Journey

Doel van klantreizen en klantprocessen is een perfecte ondersteuning via alle touchpoints bieden aan medewerkers en klanten. Omdat elke stap ondersteund wordt met de juiste content, juiste functionaliteit, juiste beleving en juiste systemen op de juiste plek in elk kanaal. Daardoor kan elke medewerker altijd het juiste antwoord of de juiste oplossing aan elke klant bieden.  Bovendien voelt  elke klant zich altijd goed en plezierig geholpen, ongeacht het kanaal of de afdeling.

Met als resultaat loyale medewerkers en loyale klanten die jouw organisatie aanbevelen bij andere mensen. 

Wil je meer weten over klantreizen en klantprocessen? Download dan onze whitepaper Klantreizen en klantprocessen: DE KLANT IS KONING