Contentmanagement
Omschrijving
Contentmanagement staat voor het managen van alle content voor alle off- en online kanalen. Van begint tot eind: vanaf het moment van het ontstaan van de behoefte aan content tot en met het consumeren en het monitoren van het consumeren van de content.
Tot contentmanagement behoren alle activiteiten die te maken hebben met content creëren en beheren:
- verzamelen van het bronmateriaal (research, interviews);
- creatie: schrijven, fotograferen, opnemen, etc.;
- valideren: controleren op juistheid, volledigheid en accorderen;
- metadateren: voorzien van juiste metadata;
- publiceren: opmaken, editen, plaatsen;
- verspreiden/contentdistributie: drukken, bezorgen, posten, delen;
- beheren: onderhouden van content op juistheid, compleetheid en actualiteit;
- monitoren: continu controleren van gedrag t.a.v. content en kanalen.
Contentmanagement is het proces van het creëren, beheren en distribueren van consistente, relevante en vaak gepersonaliseerde content over alle kanalen. Dit met de juiste kwaliteitscriteria en binnen de juiste context. Door de juiste mensen met de juiste taken op de juiste plekken te zetten kan er effectief ingespeeld worden op de specifieke behoeften van individuele (interne en externe) klanten.
Contentmanagement
Doel van contentmanagement is content te ontwikkelen, publiceren, verspreiden en beheren, zodat deze effectief en integraal herbruikbaar en toepasbaar is. Goed contentmanagement zorgt ervoor dat content (hyper)persoonlijk en relevant is, waardoor het beoogde contentdoel wordt gehaald. Door de resultaten te monitoren, wordt de content voortdurend factbased verbeterd. Hiervoor is het verbetercirkel-systeem een uitstekend instrument.