Headless Contentmanagementsysteem
Omschrijving
Een headless Contentmanagementsystem is een CMS waarbij de content is losgekoppeld (het "lichaam") van de front end presentatielaag (het "hoofd"). Bijvoorbeeld de content los van de website.
Dit betekent dat een headless CMS alleen dient voor contentopslag en -beheer, zonder zich bezig te houden met hoe en waar de content wordt gepresenteerd. Een headless CMS vereist een goede contentarchitectuur. Dit is inclusief metadata en SEO om ervoor te zorgen dat een headless CMS correct wordt geïmplementeerd en geoptimaliseerd voor zoekmachines.
Als een headless CMS goed is ingericht creëert en beheert het de content voor meerdere kanalen: website, App, socials, IoT, etc.
Het voordeel is dat alle content voor alle kanalen in één CMS staat. Het nadeel is dat je niet kunt zien hoe de content er op de presentatielaag (bijvoorbeeld op de website) uit ziet. Zie het als een magazijn versus het schap in de winkel; het magazijn waar je alleen maar dichte dozen ziet, en het schap waar je de waren ziet uitgestald.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Lees meer over Contentinstrumenten

Personalisatie: zo maak je het verschil met je marketingstrategie
Met hyperpersonalisatie kun je gericht en gepast klanten bereiken. Daardoor voelen ze zich gezien en bijzonder – en bind je ze aan je merk.
Lees meer

Hoe ontsnappen we uit de filterbubbel?
Zoekmachines en sociale media stemmen hun content af op eerder zoekgedrag. Het resultaat: jij krijgt geen objectieve hits of posts te zien, waardoor je telkens wordt bevestigd in wat je al wist of dacht.
Lees meer

Kiezen tussen een headless en hybride CMS
Ga je voor een traditioneel, headless of hybride CMS? We leggen de voor- en nadelen uit, zodat duidelijk wordt welk type het beste bij je organisatie past.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action