Headless Contentmanagementsysteem

Contentinstrumenten
Contentmanagement

Omschrijving

Een headless Contentmanagementsystem is een CMS waarbij de content is losgekoppeld (het "lichaam") van de front end presentatielaag (het "hoofd"). Bijvoorbeeld de content los van de website.

Dit betekent dat een headless CMS alleen dient voor contentopslag en -beheer, zonder zich bezig te houden met hoe en waar de content wordt gepresenteerd. Een headless CMS vereist een goede contentarchitectuur. Dit is inclusief metadata en SEO om ervoor te zorgen dat een headless CMS correct wordt geïmplementeerd en geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Als een headless CMS goed is ingericht creëert en beheert het de content voor meerdere kanalen: website, App, socials, IoT, etc.

Het voordeel is dat alle content voor alle kanalen in één CMS staat. Het nadeel is dat je niet kunt zien hoe de content er op de presentatielaag (bijvoorbeeld op de website) uit ziet. Zie het als een magazijn versus het schap in de winkel; het magazijn waar je alleen maar dichte dozen ziet, en het schap waar je de waren ziet uitgestald.

Contentinstrumenten

Doel van contentinstrumenten is contentspecialisten te ondersteuning bij de ontwikkeling, publicatie, distributie en het beheer van alle content. Zo werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.