Headless Contentmanagementsysteem
Omschrijving
Een headless Contentmanagementsystem is een CMS waarbij de content is losgekoppeld (het "lichaam") van de front end presentatielaag (het "hoofd"). Bijvoorbeeld de content los van de website.
Dit betekent dat een headless CMS alleen dient voor contentopslag en -beheer, zonder zich bezig te houden met hoe en waar de content wordt gepresenteerd. Een headless CMS vereist een goede contentarchitectuur. Dit is inclusief metadata en SEO om ervoor te zorgen dat een headless CMS correct wordt geïmplementeerd en geoptimaliseerd voor zoekmachines.
Als een headless CMS goed is ingericht creëert en beheert het de content voor meerdere kanalen: website, App, socials, IoT, etc.
Het voordeel is dat alle content voor alle kanalen in één CMS staat. Het nadeel is dat je niet kunt zien hoe de content er op de presentatielaag (bijvoorbeeld op de website) uit ziet. Zie het als een magazijn versus het schap in de winkel; het magazijn waar je alleen maar dichte dozen ziet, en het schap waar je de waren ziet uitgestald.
Contentinstrumenten
Doel van contentinstrumenten is marketeers en contentspecialisten te helpen bij het uitdenken, creëren, publiceren, distribueren en het beheren van alle content. Dankzij het toepassen van de juiste content tools werkt content altijd doel- én doelgroepgericht.
Wil je alles weten over zes soorten contentinstrumenten? Download dan onze whitepaper Contentinstrumenten.
Lees meer over Contentinstrumenten

Model: Content-DNA
Het DNA van je content bepaalt hoe jij jezelf op alle kanalen laat zien. In vier stappen maak je jouw eigen content-CNA met een eigen stem. Zodat iedereen, zelfs zonder logo, ziet dat jij het bent.
Lees meer

Model: Klantprofiel in kaart brengen
Met behulp van ons model Klantprofiel in kaart brengen ontwikkel je in vijf stappen een persona.
Lees meer

Linkbuilding in het AI-tijdperk: zo blijf je zichtbaar voor je doelgroep
Goede backlinks zorgen voor zichtbaarheid en autoriteit. Lees hoe je met linkbuilding inzet en hoe onze vijf V’s voor linkbuilding je - ook in dit AI tijdperk je helpen.
Lees meer

AI Overview verandert de spelregels. Ben jij er klaar voor?
AI Overview verandert zoekmachines naar antwoordmachines, Dit is nog maar het begin van alle ontwikkelingen. Lees wat ons nog te wachten staat, en hoe onze zeven tips je nu kunnen helpen.
Lees meer
Gerelateerd aan Contentinstrumenten (53)
AI
Algoritme
Alt-tag
Atomic content
AVG
Banner
Big Data
Call To Action