Klant
Omschrijving
De klant is "iemand die iets koopt". Klanten kunnen personen of organisaties zijn die producten of diensten afnemen waarbij sprake is van een financiële compensatie voor de levering.
Er zijn drie type klanten:
- Business to Consumer (B2C): organisaties die leveren aan consumenten;
- Business to Business (B2B): organisaties die leveren aan organisaties;
- Interne klanten: een team levert aan collega's diensten of producten. Bijvoorbeeld een laptop door ICT aan medewerker HRM.
Vandaag de dag wordt de term "klant" voor veel meer relatievormen toegepast. Ook een gemeente spreekt - in het kader van de dienstverlening, zoals het leveren van een paspoort - van een klant. Evenals een ziekenhuis, dat hanteert soms de term cliënt of klant in plaats van patiënt. Andersom gebeurt ook nog: terwijl het een klant is noemt de horeca een klant "gast".
Contactstrategie
Doel van de medewerker- en klantcontactstrategie is toegewijde medewerkers waarde laten toevoegen aan ieder contact tussen klant en organisatie. Door zekerheden – aan alle doelgroepen en alle medewerkers – te bieden, ontstaat er vertrouwen en een gevoel van betrouwbaarheid. Dat draagt bij aan betrokkenheid waardoor elk contact waardevol is: vóór klant en vóór medewerker.
Lees meer over Contactstrategie

Hoe techreuzen en grote bedrijven een eerlijk digitaal beleid kunnen voeren
Niet alleen gebruikers, ook grote bedrijven zélf hebben baat bij een eerlijk digitaal beleid. Zo zullen ze consumenten aan zich blijven binden.
Lees meer

De klant is koning – toch?
Moet je altijd precies doen wat klanten van je verlangen? Jaknikken, om ze maar tevreden te houden? Veel belangrijker: behandel iedere klant met respect.
Lees meer