Medewerkercontactstrategie

Contactstrategie

Omschrijving

Een medewerkercontactstrategie bestaat uit de beloftes van de werkgever aan de (tijdelijke) medewerkers. Het beschrijft hoe de organisatie met haar medewerkers omgaat.

Om medewerkers de passie, de visie en het beleid van de organisatie uit te laten dragen is het absoluut noodzakelijk dat de organisatie open is naar de medewerkers en laat zien dat er vertrouwen en respect is. De organisatie en de directe manager zorgen ervoor dat medewerkers zich veilig voelen, feedback krijgen, fouten mogen maken en daarover kunnen praten. Het is belangrijk dat medewerkers ervaren dat er van vertrouwen wordt uitgegaan en niet van controle.

Medewerkers worden zichtbaar gewaardeerd voor de inzet die ze laten zien. Medewerkers presteren beter als ze inzichtelijk hebben waar en hoe ze zich kunnen inzetten en ontplooien. Om dat te realiseren is het de uitdaging om medewerkers naast goede instrumenten, opleiding en veiligheid, ook flexibiliteit te bieden, bijvoorbeeld ten aanzien van de werktijden.

Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers kunnen participeren in de ontwikkelingen van de organisatie: meedenken, meepraten en meebeslissen. Medewerkers willen een uitdagende, interessante en leuke job waar ze voldoening uit kunnen halen. Dat is het geval als ze nieuwe dingen kunnen leren, betrokken worden bij de ontwikkelingen en autonoom kunnen werken.

Contactstrategie

Doel van de medewerker- en klantcontactstrategie is toegewijde medewerkers waarde laten toevoegen aan ieder contact tussen klant en organisatie. Door zekerheden – aan alle doelgroepen en alle medewerkers – te bieden, ontstaat er vertrouwen en een gevoel van betrouwbaarheid. Dat draagt bij aan betrokkenheid  waardoor elk contact waardevol is: vóór klant en vóór medewerker.