Klantbeloften

Contactstrategie

Omschrijving

Klantbeloften zijn toezeggingen die aan de klant worden gedaan. Goede klantbeloften zijn meetbaar en maken expliciet wat klanten mogen verwachten. Deze beloften kunnen betrekking hebben op o.a. de kwaliteit, de prijs, leveringsbetrouwbaarheid en duurzaamheid.

De klantbeloften moeten natuurlijk wel in lijn zijn met de merkbelofte, de missie en visie van de organisatie.

De overheid noemt klantbeloften "servicenormen". Ze beschrijven tegen welke voorwaarden de dienstverlening en de klantreizen en -processen worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld de doorlooptijd van het leveren van een paspoort of de openingstijden van de balie.

Contactstrategie

Doel van de medewerker- en klantcontactstrategie is toegewijde medewerkers waarde laten toevoegen aan ieder contact tussen klant en organisatie. Door zekerheden – aan alle doelgroepen en alle medewerkers – te bieden, ontstaat er vertrouwen en een gevoel van betrouwbaarheid. Dat draagt bij aan een hogere betrokkenheid  waardoor elk contact waardevol is: vóór klant en vóór medewerker.