Klantcontactstrategie

Contactstrategie

Omschrijving

Een klantcontactstrategie bestaat uit de beloftes aan de klant en de wijze hoe de organisatie omgaat met klanten. Een klantcontactstrategie geeft een organisatie richting en focus om zorgvuldig met klanten om te gaan en een goede, prettige service te kunnen leveren. Het gedrag en het handelen van de medewerkers bepalen de beleving van de klant. Zeker wanneer prijsverschillen met concurrenten niet groot zijn en producten/diensten gelijkwaardig zijn, maken de dienstverlening en de omgangsvormen met klanten het verschil in de klantbeleving.

Het voornaamste doel van een klantcontactstrategie is het verbeteren van de klantervaring tijdens de volledige klantreis. Vanaf het eerste contactmoment tot en met de aankoop en aftersales. Dit draagt uiteindelijk bij aan het behalen van de doelstellingen van de organisatie. Alles draait om "hoe er door medewerkers met passie aan ieder contact tussen klant en organisatie waarde wordt toegevoegd."

Contactstrategie

Doel van de medewerker- en klantcontactstrategie is toegewijde medewerkers waarde laten toevoegen aan ieder contact tussen klant en organisatie. Door zekerheden – aan alle doelgroepen en alle medewerkers – te bieden, ontstaat er vertrouwen en een gevoel van betrouwbaarheid. Dat draagt bij aan betrokkenheid  waardoor elk contact waardevol is: vóór klant en vóór medewerker.