Klanttevredenheid

Contactstrategie

Omschrijving

Klanttevredenheid of Customer Satisfaction (CSAT) is de mate waarin de prestaties van de organisatie voldoen aan de verwachtingen van de klant. Het draait om de verwachte en ervaren kwaliteit door de klant:

  • een tevreden klant: de ervaringen en verwachtingen komen overeen;
  • klant is erg tevreden: de verwachtingen waren lager dan de ervaringen;
  • ontevreden klant: ervaringen zijn slechter dan de hogere verwachtingen.

De verwachting kan betrekking hebben op alles waar de organisatie voor staat of doet: de klantreizen de content, kanalen, producten of diensten. De verwachtingen van klanten worden gevoed door wensen, behoeften, eerdere ervaringen, maar ook door de ervaringen van anderen, zoals reviews, en de communicatie in de media.

Contactstrategie

Doel van de medewerker- en klantcontactstrategie is toegewijde medewerkers waarde laten toevoegen aan ieder contact tussen klant en organisatie. Door zekerheden – aan alle doelgroepen en alle medewerkers – te bieden, ontstaat er vertrouwen en een gevoel van betrouwbaarheid. Dat draagt bij aan betrokkenheid  waardoor elk contact waardevol is: vóór klant en vóór medewerker.