Ga direct naar inhoud

Voice: kies je voor een vrouwenstem of voor een mannenstem?

Al je doelgroepen moeten weten waar je organisatie voor staat. Iedereen moet je organisatie direct herkennen in alle vormen en formats van je content. Dat gaat niet alleen maar om teksten en (bewegende) beelden.

Het draait nu ook om je eigen unieke vrouwen- of mannenstem en welke toon je wanneer gebruikt. Vergelijk je voice-identiteit met je logo. Een logo is de visuele identiteit van je organisatie. De stem die je kiest is hét stemgeluid van je identiteit. Net zoals een logo kan dat er maar één zijn. Om ook je voice-identiteit consequent en met succes te doen heb je een content-DNA nodig.

Vijf eigenschappen die samen je content-DNA vormen

Karaktereigenschappen van je content:

  • DNA van je organisatie: normen en waarden van de organisatie.
  • Stijl van je organisatie: hoe je met medewerkers, klanten en alle andere doelgroepsegmenten omgaat.

Kleur-/identiteitseigenschappen van je content:

  • Voice: de stem van je organisatie in je teksten, (bewegende) beelden en audio. Maar ook je eigen stem is van belang: hoe klinkt die? Een stem verandert niet, een stem moet bij je passen.
  • Toon: de gekozen toon (in woord en beeld en stem/audio) die past bij je doelgroep en bij je organisatie. In tegenstelling tot een stem kan een toon per doelgroep en situatie verschillen.
  • Ritme: de afwisseling en het tempo in je content (tekst, beeld, stem, audio en video).

De keuze voor je stem en de toon, als onderdeel van je content-DNA, wordt vanwege de ontwikkelingen in de voice-technologie ineens heel belangrijk. Elke organisatie heeft een stem nodig die uitstraalt wie je als organisatie wil zijn en die past bij je doelgroepen. Elke organisatie heeft maar één unieke stem. De keuze voor de ‘klankkleur’ van je stem is belangrijk, maar nog belangrijker is of je voor een vrouwen- of een mannenstem kiest.

De toon kan echter per doelgroep en situatie verschillen. Denk aan de stem van je moeder. Vroeger hoorde je aan haar toon echt wel of ze boos op je was of dat ze je een lief complimentje gaf. Ook hoorde je een duidelijk verschil in haar toon als ze tegen de dokter of bijvoorbeeld een van je leraren sprak of tegen jouw vriendje of vriendinnetje.

Man of vrouw

Een stem, die o.a. via voice-technologie wordt ingezet, wordt gebruikt om meer impact en overtuigingskracht te realiseren. Een lage mannenstem wordt veelal geassocieerd met autoriteit, kracht, competentie en vertrouwen. Een hoge stem van een vrouw wordt vaak als aantrekkelijk ervaren. Een hoge vrouwenstem straalt veelal vriendelijkheid en sympathie uit en een lagere vrouwenstem wordt als (sociaal) dominant ervaren.

De keuze voor man of vrouw heeft dus te maken met wie je bent/wil zijn en met de markt waarin je actief bent. Als je autoriteit en vertrouwen wil uitstralen kies je voor een mannenstem. Als je aantrekkelijkheid en sympathie wil uitstralen kies je eerder voor een vrouwenstem. Vrouwen willen van een mannenstem geen intieme zaken horen. Mannen willen niet door een vrouwenstem over typische mannendingen zoals scheermesjes worden geïnformeerd.

Klankkleur van de stem

Een stem kan (net zoals een muziekinstrument) bijvoorbeeld open, helder, dof, mat, nasaal, scherp, metalig of wollig zijn. De klankkleur heeft alles te maken met de sfeer of het gevoel opgeroepen wordt.

Toon

De intentie van de toon is belangrijk voor de impact van de tekst. Welk woord krijgt de nadruk? Wordt de zin hoog of laag uitgesproken of krijgt de zin een laag begin en een hoog einde? Wordt er op een vriendelijke toon gesproken of op een uitdagende of juist een zakelijke toon.

Een uitvaartondernemer zal een empathische spreektoon nastreven omdat de boodschap dit vraagt. Terwijl een beleggingsmaatschappij eerder zal kiezen voor een zakelijke toon. Een modemerk zal sneller vallen voor een toon met flair en enthousiasme.

Het gaat dus niet alleen om de stem die van belang is maar ook om de toon waarmee wordt gesproken: is die warm, zakelijk, vriendelijk, afstandelijk, romantisch, donker, vrolijk of sprankelend?

Ritme

Door langzaam te spreken, kom je doordacht en sterk over; die stem straalt rust uit. Meer overtuiging bereik je door snel en in korte zinnen te spreken. Als echte impact wordt gevraagd, kan je het ritme wisselen in snel, rustig, harder en zachter waardoor het niet monotoon wordt en mensen langer geboeid blijven.

Selectiecriteria

Of je kiest voor een vrouwen- of een mannenstem en voor een bepaalde klankkleur van de stem kun je laten afhangen van de volgende selectiecriteria:
  • DNA van je organisatie: het verhaal van je organisatie. Wie ben je en wat wil je neerzetten? Wat is je profilering?
  • Stijl van je organisatie: welke stijl en welk gevoel wil je overbrengen? Vertrouwen, vriendelijkheid, sympathie, innovatie of puurheid?
  • Markt: in welke markt ben je actief? Gaat het over typische vrouwendingen of juist mannendingen. Mannen willen niet van een vrouw horen hoe een boorapparaat werkt. Vrouwen willen (nog) niet van een man horen hoe de was moet worden opgevouwen.
  • Doelgroep: wie is je doelgroep? Bedenk dat je als organisatie één stem hebt. Eén stem waarmee je per doelgroepsegment en situatie ‘kunt spelen’ qua toon én woordkeus en zinsopbouw om maatwerk te bieden.