Content-DNA

Contentstrategie
Contentinstrumenten

Omschrijving

Content-DNA is de ziel van de content. Het weerspiegelt de sfeer, de cultuur, de normen, de waarden en de stijl van de organisatie. Ze speelt bovendien perfect in op de doelgroep.

Content-DNA gaat ook uit van de doelgroepen, hun wensen, behoeften en (emotionele) (koop)motieven. Organisaties die de juiste content-DNA gebruiken, raken hun doelgroepen direct en krijgen een plek in hun hoofd (hoge breinpositie).

Content met content-DNA wordt beter gevonden, gehoord, gezien en gelezen. En daardoor wordt het geloofd, onthouden en vooral beter gedeeld.

Onderstaande vijf eigenschappen vormen samen de content-DNA:

Karaktereigenschappen van de content:

  • DNA van de organisatie: normen en waarden van de organisatie.
  • stijl van de organisatie: hoe met medewerkers, klanten en alle andere doelgroepsegmenten wordt omgegaan.

Kleur-/identiteitseigenschappen van de content:

  • stem: van de organisatie in je teksten, beelden en audio. Een stem verandert niet, maar moet wel bij je passen;
  • toon: de gekozen toon (in woord, beeld, video en audio) die past bij de doelgroep en organisatie. Een toon kan per doelgroep en situatie verschillen.
  • ritme: de afwisseling en het tempo van de content (tekst, beeld, audio en video).

Contentstrategie

Doel van een contentstrategie is planmatig en duurzaam bepalen wat de doelgroep nodig heeft en waardeert. Ook staat in de contentstrategie hoe content effectief bij kan dragen aan de merkwaarden en doelstellingen van de organisatie. Vanuit de identiteit is ook duidelijk waar de organisatie voor staat en wat doelgroepen kunnen verwachten en beleven.