Kennis

Contentstrategie

Omschrijving

Kennis is datgene wat geweten en toegepast wordt door de mens of maatschappij als geheel. Kennis wordt (naast arbeid, kapitaal en grondstoffen) wel de vierde productiefactor genoemd. Kennis is één van de belangrijkste pijlers van de huidige economie. Het concurrerend vermogen bestaat uit kennis en informatie in combinatie met expertise en die dan "vertalen" naar kansen en oplossingen. Kenmerkend voor kennis is dat deze zich gestaag uitbreidt door bij nieuw onderzoek voort te bouwen op datgene wat we al weten. Kennis krijgt dan ook pas echt waarde wanneer ze gedeeld wordt en anderen er evenveel profijt van hebben als de kennisdrager.

Kennis is een belangrijke (eigenlijk onmisbare) bouwsteen voor het opbouwen van vaardigheden.

Soorten kennis zijn o.a.:

  • conceptuele kennis (begripskennis): gaat over de relaties tussen begrippen, principes, wetmatigheden of theorieën en modellen;
  • feitenkennis: is de basiskennis van bijvoorbeeld een vakgebied zoals bijbehorende termen, begrippen, details en handelingen;
  • metacognitieve kennis: is zelfkennis, het je bewust worden van de eigen kennis en het eigen leerproces;
  • procedurele kennis: is kennis over hoe iets te doen. Denk aan manieren van onderzoek, algoritmen, technieken en methoden.

Contentstrategie

Doel van een contentstrategie is planmatig en duurzaam bepalen wat de doelgroep nodig heeft en waardeert. Ook staat in de contentstrategie hoe content effectief bij kan dragen aan de merkwaarden en doelstellingen van de organisatie. Vanuit de identiteit is ook duidelijk waar de organisatie voor staat en wat doelgroepen kunnen verwachten en beleven.