Marketing 5.0

Contentstrategie

Omschrijving

Marketing 5.0 staat voor het effectief toepassen van waardevolle klantinzichten: de "intelligentisering" van de marketing, door gebruik te maken van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, sensoren, robotica en virtual reality.

Met name AI en de bijbehorende machine learning-algoritmen helpen waardevolle klantinzichten te genereren uit gegevens die menselijke analyse zouden ontgaan. Organisaties kunnen zo voorspellen of producten met bepaalde kenmerken mogelijk succesvol zullen zijn met behulp van AI's machine learning en voorspellende algoritmen.

AI blinkt uit in het detecteren van gedragspatronen. Het mist echter de menselijke capaciteit voor contextueel begrip. AI kan snel en effectief voorspellingen doen op het gebied van klantgedrag op basis van feiten. Het menselijk inzicht is echter nog steeds nodig om de redenen hiervoor en de context hiervan te begrijpen. Om vervolgens creatieve en innovatieve concepten te ontwikkelen om de klant te bereiken en te verbinden.

Het begrip Marketing 5.0 is van Philip Kotler, een Amerikaanse professor in Internationale Marketing.

Contentstrategie

Doel van een contentstrategie is planmatig en duurzaam bepalen wat de doelgroep nodig heeft en waardeert. Ook staat in de contentstrategie hoe content effectief bij kan dragen aan de merkwaarden en doelstellingen van de organisatie. Vanuit de identiteit is ook duidelijk waar de organisatie voor staat en wat doelgroepen kunnen verwachten en beleven.